Pentium a pohoda

Ladislav Bitto geoflabi at savba.sk
Tue Sep 24 12:31:07 CEST 1996

Dobry den Texisti,

konecne som dostal poriadnejsiu masinu, Pentium 133/16Mb. Po zaciatocnych
2-3 secund, ked vsetko islo na harddisku, sa mi podarilo znizit cas prekladu
na 1-2 desatiny secundy, ked vsetko robi na RAM disku. A to je uz rozpravka.
Niekedy ani nestacim zdvihnut hlavu a na obrazovke uz je preview.

A teraz je uz priepastny rozdiel medzi mojim pisanim a rychlostou masiny. Akoze
mam vlastny editor, zacal som rozmyslat, ako este viac spohodlnit pisanie
hlavne Tex-oveho (Latex-oveho) textu. Malo by to byt nieco rozumnejsie, nez co
som mal doteraz (pamatam sa na slova pana K.Horaka, ked podotkol, ze skor
napise slova, nez ich tam najde). Mam sice az 2600 formul, ale clovek si ani
pri najlepsej voli nezapamata ani to ci to ktore slovo tam vobec je alebo nie
je. Pritom je zaujimave, ze vsetky Tex-ove, Latex-ove prikazy som tahal
odtial (a aj kolegovia).

Hlavna podmienka bola, aby sa dalo normalne, plynule pisat. Popritom editor
bude skumat, ze co pisem a porovnavat to s databazou slov a ponukat na
doplnenie zbytku slova/slov vacsie retazce, nez som uz napisal. Kontrolu som
nastavil na 2-13 miest maximalne s deviatymi vybranymi slovami. Postupne
naprogramujem celu kopu podmienok, ze ktorych devat to bude. Ale po napisani 3
pismen je velky predpoklad, ze budu len 1-3 slova. Zbytok aj s medzerou mozme
potom vypisat takmer vzdy tou istou klavesou!! To okno s vybranymi slovami
(farebne a jasovo odlisne od textu) ide s kurzorom, takze to mame vzdy "pod
nosom". Teraz si uz nic nemusime pamatat, ulohy sa vymenili, pocitac sa trapi s
hladanim. Potom uz potrebujeme velku davku optimizmu, aby sme ignorovali
ponuknute slovo.

Na moje prekvapenie, ide to dokonca aj na 286-ke (vobec to nekmita a nebrzdi
pisanie). Uvediem jeden priklad na ilustraciu, pisem ac a ack:

F1 accommodation
F2 accompaining
F3 acknowledgment        doplnim k             F1 acknowledgment
   ac                                          ack

a teraz ked stlacim F1 zbytok sa dopise (pri ac to bolo na F3). Ale kto je
velky optimista, moze to cele dopisat.

Ak niekto chce usetrit znacne percento tukania do klavesnice a ma zaujem
vyskusat moj editor, mozem mu ho poslat alebo ho ulozit do Brna. Editor okrem
standardnych veci ponuka celu kopu specialnych funkcii pre Tex, Latex,

Zdravi
                  Ladislav Bitto
                  Geofyzik lny £stav SAV
                  842 28 Bratislava