rustina

Ladislav Bitto geoflabi at savba.savba.sk
Tue Feb 6 07:48:25 CET 1996

> Dobry den.
> Nema nekdo nahodou zkusenosti se zavedenim rustiny do em- (La-) TeXu?
> Mam jen castecnou predstavu co by to obnaselo: vygenerovat fonty (ktere jsou
> nezbytne? jak se to dela?), sehnat prislusne styly, mozna jeste neco
> dalsiho. Poohlizel jsem se na CTANu pod .../languages/cyrillic, moc moudry
> jsem z toho ale nebyl.
>     Za kazdou odpoved diky predem.
>                         F.Kadlec

svojho casu (tak asi pred vyse dvoma rokmi) som musel pisat dost textu po
rusky (priznam sa, som rad, ze uz nemusim). Opisem Vam ako som ja pisal po
rusky. Kolega bol v Rusku na dlhsi cas, takze nam doniesol kompletnu sadu
ruskych fontov, format file, klavesnicove ovladace, prekodovaci program (vzdy
sa preklada produkt tohto prekodovacieho programu). Namontovali sme,
vyskusali sme a bolo to hned tak ako ma byt (vsetko sedi, rozmery tabuliek,
obrazkov, rovnice.....). Jediny problem bol, ze som nevedel navykat na rusku
klavesnicu (rusi maju takmer vsetky znaky prehodene a tak na zaciatku som
dokazal napisat jeden riadok za jednu hodinu). Ale mam vlastny editor a ten
som si prerobil tak, aby som mohol pisat s pasivnym ovladacom a tym padom som
mohol znaky lubovolne prehodit a hned som pisal tak rychlo ako po slovensky
alebo po anglicky (vsetky prikazy Latexu mam pod formul, takze som nemusel
prehadzovat klavesnice v editore).

Takto je uz prijemne pisat po rusky (vsak aj pre cs pisanie sa robi vsetko
mozne a nemozne, len aby sme diakritiku dostali na obrazovku). S tymto sposobom
som mohol miesat (v jednom subore) slovensky, anglicky a rusky text
(predpoklad, ze hlavny text je rusky). Po slovensky som vtedy pisal diakritiku
pomocou `i, `a, "s a podobne.

Vsetko to dokopy ma dobrych 8Mb.

Zdravi
                  ladislav bitto