sazba sloupcu (bylo Re: slovnikove zahlavi)

Jiri Osoba OSOBA at feld.cvut.cz
Thu Apr 11 10:31:14 CEST 1996

> >Mate na mysli vyvazene sloupce ?
> >                                                J.O.
> >
> No, zni to tak, ze by to mohlo byt ono.
> J.K.

Obavam se, ze to je problem, ktery je v samotnem TeXu principem
podobnym, jako je \looseness automaticky neresitelny. TeX totiz v
okamziku, kdy se zabyva zlomem stranky/sloupce uz ma nalamany
odstavce do radku. D.E.K. to v TeXbooku popiisuje, ze problem
komplexni optimalizace vzhledu (t.j. radky - odstavce - sloupce -
stranky) je, zatim, nad soucasne vypocetni moznosti.

Ted prosim, aby typografove, specielne dr. Olsak, preskocili zbytek
mailu, protoze se za to  trochu stydim.

Ja jsem tento problem resil nasledovne: ve snaze _opticky_
naplnit stranky a nemit sirotky a vdovy jsem povolil _gumovou_
\baselineskip (t.j. napr. \baselineskip 12pt plus.3pt. Tech .3pt je
treba rozpocitat tak, zby to na vysku stranky (sloupce) a dany pocet
radku mohlo natahnout o jeden az dva radky - podle nastavni vdov a
sirotku. Ja jsem mel povolen jeden radek z odstavce na konci strnky
(coz neni tak hrozne, jako jeden radek na zacatku stranky) a tudis
jsem potreboval flexibilitu v rozsahu 1 radku. Pri 40 radkach na
stranku a radkovani 12pt to vychazi 12pt/40=.3pt.

            S pozdravem
                                                    J.O.