CSTeX95

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Mon Apr 22 10:00:05 CEST 1996

On Sat, 20 Apr 1996, Samuel Kvasnica wrote:

> Dobry den,
>
> Instaloval som pod linuxom (slackware 3.0, N-TeX) Vas inst. balik CSTeX95,
> ktory sa nachadza na ftp.karlin.mff.cuni.cz. Format csplain chodi v
> podstate bez problemov, akurat pri default \baselineskip 12 pt nechodi
> dost dobre riadkovanie. Cslatex zatial uspesne odolava mojim pokusom o
> instalaciu, pri pouziti hlasi cosi taketo:
>
> This is TeX, Version 3.1415N (C version 6.1) (testl.tex LaTeX2e
> <1994/06/01> patch level 3
> (/usr/lib/texmf/tex/latex/latex/article.cls Document Class: article
> 1994/07/13 v1.2u Standard LaTeX document class
> [...]

Protoze se jedna pravdepodobne o frekventovany problem, dovolil jsem si
poslat tento text i do konference cstex.

1. Pokud jde o csplain a \baselineskip12pt, pak problem rozhozeni
radkovani neni zpusoben csplainem, ale tim, ze se pouzite CSfonty nevejdou
do radku 12pt. Nektere akcentovane kapitalky a (jeste vice napriklad
slovenske l s carkou) zabiraji v radku prilis mnoho mista. V tom jsme asi
tak pred tremi lety nebyli zajedno s Karlem Horakem. On to udelal tak, jak
to je, zatimco ja jsem navrhoval nastavit vsechny velke znaky na vysku
nejvyssiho znaku v CM fontech. Tim by ale kresby nekterych znaku
presahovaly pres svuj box, coz Karel nechtel.  Chcete-li dodrzet radkovani,
je nutne pri pouziti CSfontu nastavit \lineskiplimit na zapornou hodnotu
(vetsinou staci -2pt, overte si). Vsimnete si take, ze toto nastaveni plno
lidi nedela a radkovani se jim rozhazi. Viz napriklad TeXbulletin 1/96,
jehoz predlohy jsme v patek odeslali do tiskarny a ktery byl zpracovan
LaTeXem. Vidite tedy, ze to s csplainem nijak nesouvisi.

Do formatu jsem si pokyn \lineskiplimit=-2pt netroufal zaradit, protoze by
to zpusobilo jine vertikalni chovani TeXu i nad anglickymi dokumenty
zpracovavanymi mimo nase hranice originalnim plainem. Matematici totiz
velmi radi pouzivaji v textu odstavce symbol sumy a integralu. V takovem
pripade je rozhozeni radkovani zadouci.

2. Take neznam vnitrni strukturu LaTeXu, ale podle prilozeneho .logu je
patrne, ze zmineny N-TeX obsahuje verzi LaTexu 2e 1994/06/01, zatimco
Zlatuskuv styl (l)czech.sty, zarazeny do csTeXu pro UNIX pozaduje verzi
LaTeXu 2e 1994/12/01. Tuto verzi LaTeXu 2e najdete (uz v docstripem
pripravene podobe) v baliku web2c v knihovne lib.tar.gz (verze 6.9 Jan 30,
95). Je k mani tez u mne na ftp://math.feld.cvut.cz/pub/cstex/unix/web2c.
S touto verzi LaTeXu2e a s pocestenim z /pub/cstex/unix/cslatex.tar.gz
mi LaTeX2e na UNIXu chodi. Overoval jsem jen namatkove -- ja to
nepouzivam a uzivatele z nasi katedry nemaji prilis tendenci prechazet na
UNIX :-(  .

Aby to nebylo jednoduche, tak v /pub/cstex/msdos(l2base.zip,l2input.zip)
je pripravena jina verze LaTeXu 2e: 1995/12/01.  Pocesteni v cslatex.zip
navazuje na tuto verzi. Obavam se, ze tyto prostredky nejsou "krizove"
slucitelne (tj. cslatex.zip s lib.tar.gz ani cslatex.tar.gz s l2base.zip).
Pokud s tim nekdo ma nejake zkusenosti, muze dat vedet.

Je tedy videt, ze ruznych LaTeXu 2e ruznych verzi se na siti potuluje dost
a tato dzungle muze zpusobovat uzivatelum potize. Upozornuji, ze kazdy
pulrok vychazi nova verze LaTeXu 2e, takze lide kolem LaTeXu 2e budou mit
neustale co delat.

Jak poznate, kterou verzi LaTeXu 2e mate: V .logu kazdeho zpracovavaneho
souboru by to melo byt, v .logu od inicializace LaTeXu 2e je to zhruba na
radku 40, v latex.ltx je nekde ze zacatku souboru sekvence podobna teto:
\edef\fmtversion{1994/12/01} a konecne pred rozbalenim docstripem to
najdete v mnoha souborech, napriklad v ltvers.dtx hledejte sekvenci
\edef\fmtversion.

Petr Olsak