Srovnani

Ladislav Bitto geoflabi at savba.savba.sk
Mon Oct 30 09:15:54 CET 1995

Dobry den,

tiez som zaujmom precital pekne clanky na temu 'srovnani'. S Tex-om
(presnejsie Latex-om) pracujem uz dlhe roky hlavne kvoli matematike, ale
postupom casu vlastne pisem vsetko (no okrem mailu a programovaniu) v Tex-u.

Chcem este upozornit na dve veci, ktore  som v tych clankoch nezbadal (ak ma
pamat neklame).

1. hoci nie som ziadny Texpert (tusim nim nikdy ani nebudem), casto som si
pomohol tak, ze som si napisal male programky v Turbopascale, Fortrane alebo
v inom prog. jazyku, ktore mi vygenerovali text pre spracovanie Tex-om. S
Tex-om je to o to lahsie, ze nemusime vediet vnutorne kodovanie toho ktoreho
WYSIWYG systemu (ktore je casto velmi krkolomne), lebo ako uz iste viete Tex
spracuje cisty ASCII subor. Na druhej strane je prijemne vediet, ze ked
nieco nebudem vediet, najde sa vzdy niekto na tomto liste, kto pomoze.

2. teraz uz - ked mame 486-ky a niektori uz aj Pentia, alebo este rychlejsie
masiny - ani ten samotny WYSIWYG uz nie je taka velka vyhoda, lebo preklad
je uz takmer bleskovy, takze mozeme vysledok okamzite vidiet. V tom som si
pomohol tak, ze mi editor amutomaticky "nieco" vybere na preklad podla
polohy kurzora. Na 486/66 (s RAM verziou svojho managera) je to tak 0.1-0.3s
a to je akurat doba na pohyb oci z klavecnice na obrazovku. Cital som a aj
pocul som, ze uz aj existuju verzie, kde obrazovka je rozdelena na dve casti
a v tej dolnej piseme a v tej hornej to uz aj vidime.

Zo vsetkych vyhod Tex-u mne najviac imponuje ta trvacnoct (to sa neda
povedat o ziadnom inom podobnom systeme, ktory ma na starost pisanie). Je to
uz peknych par rockov a dufam, ze este dobrych par rockov obstoji v tej
tvrdej konkurencii ostatnych systemov.

Zdravi
                                 Ladislav Bitto
                                             geoflabi at savba.sk