Srovnani

Stepan Kasal KASAL at ksvi.mff.cuni.cz
Sat Oct 28 10:29:53 CET 1995

Dobry den,

napsal jsem, ze

Jiri Zlatuska dodava:
> dovolim si podotknout, ze zrovna v tomto bode je pouzit ponekud
> nestastny priklad. lidovky jsou dnes sazeny softwarem, ktery pro
> ne neni vhodny (resp. graficka podoba lidovek je zvolena -- po
> posledni zmene stylu -- nevhodne vzhledem k pouzivanemu
> softwaru).

Ja jsem samozrejme netvrdil, ze existuje vhodny software pro sazeni
lidovek a uz vubec jsem netvrdil, ze je vhodne to sazet
> v tom udelatku, ktere pouzivaji dnes).

> troufam si tvrdit, ze jde-li o _sazeni_ novin, muze tex konkurovat
> dnes uzivanym programum. [...]

To je dost mozne.  Ja jen rikal, ze bych v nem noviny sazet nechtel.

Pro sazbu novin (myslim ten tyb s velkou rozlohou papiru) bych si
predstavoval nejake udelatko, asi nejspis graficke a mysoidni, ktere
bude obcas volat TeX, obcas bude hadat samo, a umozni mi iterovat
rozlozeni clankuo na prvni strane, jak velka cast tam zustane, jak
velka jde dal atd.
    Nevylucuji, ze lze napsat (ci dokonce existuje) balik maker,
ktery zmineny iteracni proces usnadnuje i pri bezne praci bez
nadstavby, ja si vsak nedokazi predstavit, jak ma vypadat.
    Uvedomte si, ze pokud ma Capek ve sve knize "Jak se co dela"
pravdu, tak Vam rano daji hrubou podobu vetsiny novin a jeste behem
vecera dostava meter cerstve a "dulezite" zpravy, ktere se __musi__
dostat na prvni stranku.
    A jelikoz mi neni znamo, ze by takova nadstavba existovala
(nepokousel se ji nahodou pan Solnicky kdysi vyrobit jako diplomku?),
nevzal bych na sebe sazbu novin, pokud by mi necpali zrovna milion.
    Minim to jako srovnani se sazbou beletrie (viz treba zkusenosti
pana Zdenak Wagnera).  Mam dokonce kamarada, ktery ani neni uplny
TeXpert, ale pripravu knihy zvlada, jen se mne zepta na dve tri veci,
ktere zrovna potrebuje.

Zaverem dekuji panu Zlatuskovi za komentar o titulu Prof. Knutha.

Hezky den,
                 Stepan Kasal