Srovnani

Wagner, Zdenek WAGNER at icpf.cas.cz
Fri Oct 27 13:30:57 CET 1995

Byly zde jiz presentovany vycerpavajici (v obou smyslech slova [to byl
zert]) odpovedi. Proto pridam jen nekolik strucnych komentaru.
> Zacal jsem se o TeX zajimat, kdyz mi ho do nebe vychvalil jeden
> spoluzak, co v nem psal diplomku. Ja jsem to psal v AmiPro a rekl
> bych, ze rozdil ve vysledku nestal za rec (ja jsem mel hezci obrazky
> :-) ).

To je skoro, jako kdybyste tvrdil, ze souseduv mercedes je mene kvalitni nez
Vase skodovka, protoze je zablaceny. TeX je program pro sazbu textu (zejmena
matematickeho), nikoliv pro tvorbu obrazku. Ty se vytvareji jinym programem
a do TeXu se importuji. TeX ma pouze minimalni graficke moznosti (TeXCAD,
MFPIC, prime pouziti Metafontu, apod.), ale v zasade se v nem slozite
obrazky nevytvareji. TeX je schopen importovat temer libovolnou grafiku
vcetne barevne, umi (tedy prislusne ovladace pro tiskarny) tisk zrcadlove
obratit pro offset a dalsi pomocne programy dokazou delat barevne separace,
dokonce je lze vytisknout na tiskarne HP 4m se spravnymi uhly rastru (ve
stredu vecer jsem si to vyzkousel).

> Chtel bych se proto zeptat nekoho, kdo ma vetsi zkusenosti jak s
> TeXem, tak s nejakym 'WYSIWYG', co je lepsi. Vzhledem k zamereni
> konference predpokladam hlavne chvalu TeXu :-), ale vazne: kdy ma
> smysl pouzit TeX a kdy treba AmiPro nebo Word a jake je vlastne
> rozsireni TeXu na svete ?

Word for Windows ma jednu obrovskou nevyhodu -- je DEVICE DEPENDENT. Sazba
je zavisla na vystupnim zarizeni. Pokud ma nekdo jehlickovou tiskarnu a
pripravi si "hezky naformatovany" dokument, nacez jej da nekomu, kdo jej
bude tisknout na laserovce, pak se cela sazba rozpadne a vsechno se muze
delat znovu od zacatku -- to je kazdodenni zkusenost z naseho ustavu vedouci
k tomu, ze vsechny blaboly se tisknou na laserovce (tedy cizi, protoze kazdy
ji nema), nebot prepnuti na jehlickovou tiskarnu a jeji zapomenuti pak
pridelava obrovske spousty prace. Dalsi problem je v kodovani ceskych fontu,
takze se muze stat, ze v ceskem dokumentu napsanem na jinem pocitaci pak
vidim misto pismen pouze astrologicke symboly (to vse jsou skutecne pripady
z me denni praxe, nebot mi kolegove nechteji prejit na TeX). Situace v TeXu
je jina. Fonty maji pevne kodovani (je jich sice vic, ale mene nez v ruznych
klonech ceskych a pocestenych Windows X.Y) a krome toho je vse pojato jako
DEVICE INDEPENDENT). Pokud si tedy zvolim dany font v dane velikosti, tak mi
TeX zlomi odstavec vzdycky stejne bez ohledu na to, na jake tiskarne jej
budu tisknout. Bez teto vlastnosti si uz nedovedu svoji praci predstavit.

> Dekuji za kazdou odpoved
>

> Martin Hruby
> e-mail: m.hruby at zlin.vutbr.cz

Jeste zaverecna poznamka: zabyvam se sazbou beletrie, pricemz rukopis
dostavam bud od autora nebo od svych pisarek v ASCII nebo forme, ktera se da
do ASCII programove prevest. Doplneni TeXovskych znacek je otazka radove
minut. Vsechny knihy jsou v zasade stejne, takze obecny balik vlastnich
maker pak staci jen pouzit a nastavit nekolik promennych. To znamena, ze na
zacatek dokumentu napisu:

\usepackage[parametry]{zw}

pricemz mezi parametry specifikuji, zda se jedna o vytisk finalni nebo pro
korektury, zda chci videt na obrazovce a v log-file zpravy o tom, co neslo
vysazet optimalne, apod. Ddale pridam rozmery textu a cely layout je v
zasade hotov (pokud nejsou pozadovany nejake speciality). Je to stejne
snadne ve WYSIWYG ? Musim ovsem priznat, ze obecna makra jsou otazkou asi
dvouleteho postupneho vyvoje a v konecne verzi budou az po me smrti...

Krome toho jsem kdysi pozadal svou pseudosekretarku, aby pro me napsala
jakysi dokument, ktery se pak bude zpracovavat LaTeXem. Dal jsem ji
petiminutovou instruktaz, nakopiroval jsem ji svuj stary dokument v LaTeXua
pridal jsem k tomu vytisteny exemplar, aby videla, jak to dopadne. TeX vubec
nemela ve svem pocitaci nainstalovan. Jeji vytvor se v jednom \ref odkazoval
na neexistujici \label, jinak byl cely dokument bez chyby. Pokud tedy nekdo
zkusenejsi doda sekretarce nejaky balik maker, pak neni problem, aby psala
TeXove dokumenty s tim, ze je treba do finalni podoby upravi a vytiskne
nejaky TeXista.

                              Zdenek Wagner______/