Srovnani

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Fri Oct 27 08:03:44 CET 1995

On Thu, 26 Oct 1995, MARTIN HRUBY wrote:

> Zacal jsem se o TeX zajimat, kdyz mi ho do nebe vychvalil jeden
> spoluzak, co v nem psal diplomku. Ja jsem to psal v AmiPro a rekl
> bych, ze rozdil ve vysledku nestal za rec (ja jsem mel hezci obrazky
> :-) ).
>
> Chtel bych se proto zeptat nekoho, kdo ma vetsi zkusenosti jak s
> TeXem, tak s nejakym 'WYSIWYG', co je lepsi. Vzhledem k zamereni
> konference predpokladam hlavne chvalu TeXu :-), ale vazne: kdy ma
> smysl pouzit TeX a kdy treba AmiPro nebo Word a jake je vlastne
> rozsireni TeXu na svete ?
>
> Dekuji za kazdou odpoved

> [...]

Vazeni,

po precteni tohoto dotazu jsem si odpoved pripravil doma, tj. off-line
(nemam doma kabel od Internetu), a dnes rano jsem nasel plno hezkych
odpovedi. Presto si myslim, ze myslenky v mem prispevku se tak zcela
neopakuji, a proto prispevek zarazuji v nezmenene podobe.

Otazka zda WYSIWYG nebo TeX, (ci pred nedavnem otevrena otazka, zda
Gatesovska Win nebo otevreny a multitaskingovy operacni system typu UNIX) je
otazka, kterou si musi kazdy uzivatel podle sveho vlastniho vztahu
k pocitacum odpovedet sam. Obe dve otazky maji spolecnou podstatu konfliktu
a budou mit pravdepodobne spolecne zastance na jedne strane a odpurce na
druhe.

Pro WYSIWYG, pripadne pro uzavrene (pseudo)operacni systemy hovori podle
meho tato pro:

- Snadno ovladatelne uzivatelem, nazornost pri graficke interakci
  s uzivatelem.
- Neni potreba toho hodne vedet a pritom jsou skoro okamzite videt
  "velke" vysledky.

Proti:

- Kdyz chci neco, na co zrovna nemysleli v Kremikovem udoli pri vyvoji
  stavajici verze, pak mam smulu -- uzivatel do toho nemuze vrtat, protoze
  se jedna o system uzavreny.
- Nulova dokumentace, ktera by umoznila pootevrit kapotu systemu.
- Pokud neco nefunguje, je uzivatel odkazan na dealera (ktery toho vetsinou
  taky mnoho nevi). Nevyviji se delba prace.
- Cena.

Pro TeX, pripadne pro otevrene operacni systemy hovori:

- Neexistuji omezeni, ze "neco nejde". Vse se da zaridit, ovsem veci
  slozitejsi jen s jistou davkou zkusenosti, usili a znalosti, co to
  je vlastne pocitac.
- Dukladna dokumentace, ktera odkryva vsechny pouzite datove struktury.
- Stabilita -- uzivatel se nestava soucasti projekcni dilny pana Gatese.
- V pripade TeXu kvalitni typografie (kterou bohuzel mnozi nejsou schopni
  vnimat) a v pripade operacniho systemu ucelne vyuziti hardwaroveho
  zakladu pocitace (napr. procesoru).
- Moznost vhodne delby prace k dosazeni koncoveho vysledku (v pripade TeXu
  vztah autor textu (pisarka) -- sazec, v pripade systemu vztah
  uzivatel -- administrator).
- On-line podpora na siti Internet v podobe diskusnich skupin, vystavovane
  dokumentace a verejne vystavovany souvisejici soft.

Proti:

- Slozitost, ve ktere se novacek muze na zacatku utopit.
- Otevrene systemy nuti uzivatele premyslet (je to pro nebo proti?).
- V pripade TeXu je uzivatel nucen primo zapisovat sve pozadavky ve
  formatu TeXu a nevystaci si pouze s posunovanim mysiho kurzoru
  po obrazovce. V pripade UNIXu je obcas potreba pouzit prikazovy radek a
  pri administrovani si urcite nevystacime jen s posunovanim mysiho kurzoru
  po obrazovce.

Je mozna spolecensky nevhodne odkazovat tazatele na me clanky, ale myslim
si, ze podstata problemu byla recena napriklad v clanku "Gates vs. Mattes".
Clanek vysel v TeXbulletinu 2/94. Clanek je mozne ziskat i v elektronicke
podobe pomoci ftp na math.feld.cvut.cz/pub/olsak/bulletin/gates.tex resp.
gates.ps. Na uvedenem serveru najdete i ostatni me clanky. Vsechny me
clanky (a soft) jsou tez prehledne dosazitelne z me WWW stranky
http://math.feld.cvut.cz/olsak .

Aby byl vyslysen i protinazor, odkazuji napriklad na clanek "Brzda
pokroku" pana Hlavenky v casopise Computer 4/95. Zde je napadan muj vyse
zmineny clanek a autor me kritizuje za to, ze jsem ho nazval cvicenou
opici. Pritom se tak identifikoval sam, tj. je to jeho vec. Etika mi
nedovoluje zverejnit naslednou osobni korespondenci, ktera nasledovala a ve
ktere autor ostre napadal me nazory. Pokud jsem to dal soukrome nekomu
cist, vetsinou mi odpovedel, ze se dobre pobavil.

Petr Olsak