Trzni logika (Re: TeX a preemptivni multitasking)

Michal Kubecek kubecek at karlin.mff.cuni.cz
Tue Oct 24 10:23:53 CET 1995

> Trh se ovsem chova jinak, zde nerozhoduje vykonnost systemu a programu.
> Zkuste presvedcit banku, aby si nakoupili amigy a na nich zpracovavali svoji
> agendu. Muze byt amiga tisickrat lepsi nez windows, mohou to treba i v bance
> uznat, ale jsem presvedcen, ze si stejne amigu nekoupi. Jakmile si jednou
> nekdo zvykne na Windows a programy, ktere pouziva, mu tam chodi, tak si
> tezko nekdy koupi neco jineho. Musel by se totiz neco jineho ucit, a na to
> nema cas, kdyz neni placen jako pocitacovy expert, nybrz jako clovek
> [...]

  S tim samozrejme plne souhlasim. Ale clovek, ktery pouziva TeX,
se podle teto logiky nechova. Nebo spise: lide, kteri se ridi touto
logikou, pravdepodobne TeX nepouzivaji. Takze na puvodni otazku
(jake prostredi ma pouzit clovek, ktery chce provozovat TeX
multitaskingove) by to nemelo mit vliv. (Na tuto otazku jsem odpovidal,
ze podle mne UNIX.)
  Abych upresnil to srovnani rychlosti: neni to tim, ze by Linux
TeX tolik zdrzoval. Pokud to chapu spravne, je NTeX prelozen
z nejakeho univerzalniho zdrojaku (CWEBoveho), ktery je stejny
pro vsechny (asi nejen) UNIXove platformy (a ktery by mozna sel
prenest i treba na NT), zatimco emTeX je psan specialne pro OS/2
a DOS (a na otazku, do jake miry je realne jeho prevedeni pod
Linux, v diskusnim listu EM zatim neodpovedel). Takze ten rozdil
v rychlosti neni ani tolik spatne napsanym operacnim systemem;
je to spis dan za prenositelnost. Chtel jsem hlavne poukazat na to,
ze zdrzeni zpusobene MS Windows 3.1 je oproti zdrzeni zpusobenemu
XFree86 dvojnasobne (je ovsem otazka, jak by to vypadalo s 16MB RAM).

                                                 Michal Kubecek