Typografie

Jiri Osoba student K334 OSOBA at feld.cvut.cz
Tue Nov 14 09:51:29 CET 1995

> Minuly tyden (9. 11. 1995) jsem v Benu (prazsky obchod s odbornou
> literaturou) zakoupil knihu "Kapesni pruvodce [pocitacovou]
> typografii" (autor: Vacla Danco a kol., pro agenturu Via Vatra
> nakladatelstvi Labyrint).
> Jiz pri otevreni me zarazily podtrhane nadpisy. V knize, aniz by to
> bylo na zacatku receno, se mluvi o fontech pro Windows, o CP 1250.
Co
> mne vsak na knize nejvice "zaujalo" jsou typograficke chyby typy
> (neslabicna predpona na konci radku (!!!), svadby a take fakticke
> chyby (!). Pripada me to jako kazani vody a piti vina.
>
> Chtel bych upozornit na jednu drobnou vec a to tu, ze nejsem zadny
> odbornik v typografii. Jedine, co jsem o typografii cetl je Strucny
> uvod do TeXu a serial o typografii v PC WORLDu (minuly rocnik).
>
> Nakonec jedna otazecka: Nevite nekdo o dobre knize o typografii?

Ja jsem si pro zmenu sehnal knihu "Pocitacova typografie pro kazdeho"
od Havelky. Vrele ji doporucuju, ale jen pro to, aby se clovek
naucil, ze kdyz chce zakazat vdovy a sirotky, tak ma udelat Odstavec
Vdovy a sirotky Pocet radku 2. Ja jsem sednul k \TeX u, napsal to a
ten parchant tam porad byl ... :-)

Prosim, nekamenujte me, je to psano jako ironicky doklad toho, jaky
jsem mel z te knihy dojem. Nejlepsi je, ze jsem tam nikde
nenasel, o jaky Wokenni (to podle te mysi a podle neustaleho
vychvalovani TrueType fontujako nejlepcich pro typografii [mezi nami
- nemaji kerningy]) psaci stroj se jedna. Jen v jedne male poznamce
pod carou (ona neni pod carou, je jen mala) se rika cosi v tom
smyslu, ze Ami je nejlepci...

Je tam par zajimavych veci, ale rozhodne bych si ji nekoupil (mel
jsem ji pujcenou z knihovny).

                                            Osi.