Poznamka k chybam v TeXu

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Tue Mar 21 12:15:04 CET 1995

On Tue, 21 Mar 1995, Petr Sojka wrote:

> Takovych (a vetsich) chyb bylo, je a bude. Je treba se smirit s tim,
> ze vsichni lide chybuji a tvoreni software je zapeklity neohraniceny
> proces. Je treba se smirit s tim, ze u dokumentu, kde
> chceme mit stoprocentni zpetnou kompatibilitu, se musi uchovavat
> stejne _vsechno_ (DEK menil i glyphy CM).

Se vsim vyse napsanym (i co jsem uz smazal a nahradil tremi
teckami, kde je tez me nespravne typovani misto tipovani) souhlasim. Jen me
trochu mrzi, ze jsem tu chybu pred dvema lety Knuthovi nereferoval sam. I
kdyz, priznejme si to, prvni z nas tri chybu objevil Karel Horak.

> Proto nevidim v pripadne gradualni konversi csfonty->dcfonty v cstexu'9x
> az tak veliky problem.

S tim nesouhlasim. Dovedete si predstavit, co by se stalo, kdyby Knuth
prohlasil, ze od teto verze tabulka na strane 427 (kodovani CM) neplati,
ale od teto chvile plati neco uplne jineho (treba v zajmu dobra veci)?
Myslim, ze by to zpusobilo totalni chaos kolem TeXu. Presne takovy
chaos vyrabeji panove kolem T1. Stejny chaos vyrobil napr. Mattes, kdyz
presel na jinou synaxi svych konf. souboru. A takto bych mohl pokracovat.

Ja trvam na tabulce, ktera byla prilozena do kazdeho
baliku csTeXu a neustoupim ani o promile. Stejne arogantne, jako nemci
kolem LaTeXu tri, kteri mazou veskerou podporu k Lamortovu straremu
dobremu LaTeXu, neuznavaji narodni specifika a ziji v iluzi, ze na celem
svete bude pracovat jeden jediny monstrozni format TeXu, tak stejnym
zpusobem ja budu ignorovat jejich kodovani.

Existuji dve skupiny uzivatelu. Prvni z nich se honi po novych verzich
a druha je spise konzervativni s nazorem, jakmile neco nainstaluji,
naucim se (nekdy horko tazko) pouzivat a slouzi mi to k dobre veci,
pak nebudu ztracet cas zkoumanim, jestli to v nove verzi neni udelano
nahodou lip.  Ted zbyva pouze otazka, ktera skupina uzivatelu je v
souvislosti s TeXem ve vetsine. Napr. na nasi katedre nikdo necitil
potrebu prejit z LaTeXu209 na LaTeX2e (krome Donta), takze tady se
spis uznavaji principy stalosti a ne novosti. Navic tito lide
z nasi katedry komunikuji s vedeckym svetem v zahranici a je
pozoruhodne, ze za dva roky existence LaTeXu2e jeste nikdo
nepotreboval zpracovat clanek ze zahranici, ktery misto \documentstyle
zacina \documentclass. Nevim, jak je to s jinymi uzivateli TeXu v CS ??

Petr Olsak