me vyznani

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Thu Mar 23 13:29:23 CET 1995

Vazeni priznivci teto diskusni skupiny.

Protoze z poslednich reakci na ma slova se muze zdat, ze jsem "brzda
pokroku", chtel bych zde napsat nekolik radku o sobe, aby bylo lepe
patrne, jakyma ocima problem vidim ja. Vsem, kteri nechteji dal cist
nasledujici litanie "z meho zivota" se omlouvam a prosim je, aby
nasledujici radky preskocili.

TeX je mozne chapat ve dvou rovinach
- jako prostredek pro porizeni kvalitni elektronicke sazby.
- jako prostredek pro vytvareni komunikacnich protokolu.

Pan Sojka chape jako primarni vlastnost TeXu to druhe, ja to prvni.
Vysvetlim svuj postoj na nekolika radcich, kde (prominte) nastinim
svuj tak trochu zivotopis. Protoze jsem ocima mnohych chapan spis jako
programator, mozna me vyznani zmeni u mnohych lidi nazor na mne.

Chodil jsem na umeleckou skolu, kde jsme delali kresbu, grafiku a
pismo. Uz tam me jisty akademicky malir presvedcoval, ze bych mel
udelat talentovky na AVU. Protoze ale mi rodice se v r. 68 projevili
prilis demokraticky, hrozilo mi nebezpeci, ze se nedostanu na zadnou
VS. Navic me take bavila matika a mel jsem jakesi vysledky, ktere
umoznovaly dostat se na matfyz bez prijimacich zkousek. A tak bylo
rozhodnuto. Jeste za doby meho studia bylo lze me videti, jak
prochazim se skicakem ulickami Prahy a kreslim a maluji vsechno mozne

Na vojne me oficiri pustili k mapam, na ktere potrebovali napsat
jekesi napisy a s otavrenou pusou zirali, jak kaligraficky nastroj v
mych rukach dela jedno pismenko jako druhe. Dosud byli zvykli na to,
ze na ty pismena vojini pouzivali pravitka, kruzitka a vsechno mozne.
Pak prisel befel ze statni bezpecnosti, ze Olsak nesmi mit pristup k
tajnym dokumentum, jako jsou mapy, a ja vymenil kaligraficky nastroj
za samopal a hopkal po polich s bigosema. Byl jsem jim pak dobrej,
pokud potrebovali obcas vyhotovit nejaky veliky napis typu "Se
Sovetskym svazem na vecne casy".

V zamestani na katedre matematiky FEL me posadili k terminalum
pocitacu a ja se seznamil s TeXem. V nem jsem nasel syntezu me trochu
nucene matematiky a meho bohuzel jen konicka -- kresba a pismo.

Ackoli vsichni kolem chapou TeX spis jako komunikacni protokol, ja ho
chapu jako posledni sanci, jak zabranit obrovskemu upadku typograficke
kultury, ktera s prichodem pocitacu nastala.  To je hlavni duvod, proc
ztracim tolik casu administrovanim a propagovanim CSTUGu.  To je tez
hlavni duvod, proc se vyhybam LaTeXu.  Jedine, co mi umozni stavet
dobrou typografii od zakladu podle typografickych tradic naseho
naroda, je holy TeX, nikoli komunikacni protokol LaTeX.  Vse se totiz
musi vybudovat z vychozich elementu a nestavet na typografickych
definicich (zvanych v LaTeXu styly), ktere udelali americani, nemci
apod. Pritom i jadro LaTeXu v sobe obsahuje hrube typograficke omyly.
Kdyz treba Karel Horak delal sazbu knihy Apokalypsa, musel
precist mnoho knih o typografii, o tradicich nasi sazby a pak vyjit z
plainu, jako jakehosi minima, a na nem zacit stavet.

Tak jako Vojtech Preisig zakladal na nasem uzemi prvni pismolijnu a
vytvarel prvni rezy pisma, ktere vychazely ze zahranicni prace, ale
obohatil je o cosi ryze ceske (a nebyly to jen akcenty nad temi
psmeny), tak ve stejne situaci se naleza nase typografie dnes. Pritom my,
kteri mame co do cineni s TeXem, mame v rukou velky dil zodpovednosti
o osud kvalitni typografie u nas. Tu si musime udelat sami a necekat,
az nam ji nejaky LaTeX3 team naserviruje. Preisig, Menhart apod. se
take se svymi pismovymi rezy nevnucovali na svetovem foru, nenutili
nikoho z toho delat mezinarodni standardy, a presto svou praci
proslavili ceskou typografii daleko za nasimi hranicemi.

Nasi predkove si vytvorili v souvislosti s cernym umenim oborove
normy, kterym dnes bohuzel mnozi pocitacari nerozumi, ale bez kterych
by se sazeci nedomluvili uz v te, tehdy dost poklidne, dobe. Kdyz dnes
ja navrhuji v kruhu "tvurcu csTeXu" jakysi standard pouziti TeXu pro nase
uzemi, tj. neco jako oborovou normu, vetsina lidi mne totlane
ignoruje. Je to tim, ze nemluvim s typografy, ale programatory, kteri
vidi TeX jen jako komunikacni protokol. Bohuzel. Kam az povede upadek
kultury pisma v nasi malinke zemi? Proc musime prebirat vse od velkych
sousedu? Proc se jim mame vnucovat s nasi praci, kterou oni zas k nicemu
nepotrebuji?

Mym idealem by bylo nabidnout ceske typograficke verejnosti dobre a
kvalitni makra a pripadne ucelene formaty, ktere vychazeji z tradic
ceskych typografickych pravidel a zasad. Jako prvni bychom museli
opustit monotypovou mernou soustavu a vratit se k Didotovi. To ale
pujdu asi hlavou proti zdi.

Je treba si uvedomit, ze pocitace nici a likviduji stalete tradice v
ruznych oborech lidske cinnosti a dochazi vetsinou k amerikanizaci.
Internet je dalsim mohutnym utokem na tyto tradice. Meli bychom pokud
mozno tyto tradice branit, zvlaste, pokud jde o tradice pisma, reci
apod., tj. tradice, dotykajici se primo korenu podstaty naroda.

Vsimnete si, ze ve svych mailech nepouzivam slova jako enjoy, IMHO, BWT
apod. Mohli bychom se treba take domluvit na tom, ze budeme komunikovat
pomoci esperanta.

Petr Olsak