Latex & plain a Tex & ostatne

Ladislav Bitto geoflabi at savba.savba.sk
Thu Mar 23 12:12:44 CET 1995

Dobry den,

1. Latex versus ostatny Tex

ja osobne mozem potvrdit hrozivejsi pomer Latex/ostatny Tex pre Latex. U Nas na
ustave vsetci robia v Latex-e (zatial 209). Je nas okolo 10, ktori musime pisat
clanky. Tu ale musim pripomenut, ze to je tak trochu aj moja 'vina'.
Ked si ale teraz spominam dozadu, vzdy ked som sa pytal od ludi, kamaratov,
futbalovych partakov, ze v com pisu, pri odpovedi Tex vzdy figuroval Latex.
Nespominam si, ze by niekto spominal plain. Tu na akademii poznam tak okolo 30
ludi (je ich urcite viac, len ja tolko poznam), ktori pisu v Texu. Z nich je
len 1 (jeden), ktory pise v plainu.

Tiez zdielam nazor, ze plain je pre programovo zalozenych pisarov. Hoci (a to
je paradox) sa citim velmi programovo zalozeny. Vytvoril som si editor (skor
generator programu) pre FORTRAN a TURBOPASCAL, takze za par sekund si vytvorim
jednoduche programky, ktore mi vselijak ulahcuju beznu pracu. Napriek tomu som
zostal pri Latex-e. Toto mi dali pred 5-mi rokmi do ruky a zostal som. Vyrobil
som si taky editor, v ktorom je pre mna velmi pohodlne generovat text pre
Latex. Tiez nemam takmer ziadnu literaturu k Latex-u. Mam iba xerox kopie
volajakeho nemeckeho (tusim od Kopku, ale nie som si isty). Po nemecky vobec
neviem, ale aj tak som si poradil. Su tam priklady a to mi stacilo. A ked nieco
bolo nejasne alebo chcel som to k 'obrazu svojmu', pozrel som sa do latex.tex
a zatial som si so vsetkym poradil.

Ked mam napisat     Hello word!    tiez nemusim nic ine (uz dobre tri roky),
lebo mi editor automaticky vygeneruje do kazdeho noveho suboru prislusne
volitelne Latexove prikazy (documenstyle.....\begin{doc.....\end{doc....) a
nastavi sa tak, aby som mohol bez vsetkeho uz pisat text.
Mohol by som  hravo aj to, ze po ! (po slove word!) stlacim jednu jedinu
klavesu, ktora mi to aj vypise uz aj na tlaciaren (ked nie je prelozeny, tak
najprv prelozi........).

2. Tex versus ostatne (T602, AmiPro, Wordprefect...........)

pred rokom a pol alebo kedy sa na ustave objavil Amipro. Videl som,
skusal som (aj ostatne) a pri Amipro som uz myslel, ze bye bye Tex. My tu na
akademii piseme akoze vacsinou vedecke clanky. Tak po dvoch troch tyzdnoch som
prisiel za kolegom, ktory vehementne bol za Ami. No vsak je to 'co pisem to
vidim'. Nakoniec bolo z toho ja uz davno vidim a ty este stale nevidis. Pri
beznom texte to je uplne jedno, lebo to vidime aj na negrafickej obrazovke. No
povedal som mu napisme jednu jednoduchu rovnicu. Ty v Amipro ja v Latex-e. Ja
som to pre istotu napisal dvakrat (nekopiroval, napisal) a potom som sledoval
ako to on dokoncuje prvykrat. A tymto pre mna skoncili akekolvek uvahy.

Ked chcem pozriet, ze co som napisal tak buchnem na F6 a automaticky mi vybere
blok, prelozi ho a nakoniec aj ukaze. Mam 386/33 tak to ide za 1.5s. Keby som
mal 486/66, tak by to islo za 0.1s. A pri takej rychlosti uz ani 'co pisem to
vidim' neobstoji. Okrem Tex-u sa asi neda nikde inde pisat vsetko prirodzene
(aj tabulky, rovnice...). S kolegom p. Wagnerom sme minuly tyzden vymenili par
mailov. V jednom z nich to perfektne trafil: pokial chceme nieco lepsieho, nez
vylepseny pisaci stroj, jedine rozumne riesenie je Tex.

                                     Ladislav Bitto
                                     geoflabi at savba.sk