Ruzne svety

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Tue Mar 21 18:20:41 CET 1995

On Tue, 21 Mar 1995, Petr Sojka wrote:

> "Petr Olsak wrote:"
> : On Tue, 21 Mar 1995, Miroslav Dont wrote:
> : > ...
> : > Je mi jasne, ze vse, co lze udelat v LaTeXu (zde uz pod LaTeXem
> : > myslim, jak je to na siti bezne, jednoznacne l2e),
> :
> : Prave tu skutecnost, ze pojem LaTeX v dnesni dobe jinak chapou zasvecenci
> : a jinak "obycejni" lide, povazuji za chaos. Samozrejme, nemohu a ani nechci
>
> Pojem LaTeX je dnes chapan jednoznacne. Je to to, co popisuje
> Lamportuv manual, second edition a co je k nalezeni
> na CTAN pod macros/latex .

Takto chape pojem LaTeX Petr Sojka a jeho okoli, ve kterem zije. Nikoli
ale vetsina uzivatelu makra, ktere se nekdy v historii jmenovalo LaTeX.
Zatimco Petr Sojka byl v Zeneve a prizvukoval panum FMi a spol, ja jsem
byl v Hradci Kralove, kde jsem byl pozvan pronest prednasku o TeXu na
kurzech pro zacatecniky LaTeXu. Kurzy tam poradali lidi kolem JCMF. Ani
poradatel kurzu nevedel, ze existuje neco, jako LaTeX2e. Dostal jsem slovo
az nakonec. Kdyz jsem jim na sve prednasce prozradil, ze LaTeX prodelava
prekotny vyvoj a ze to, co se dnes naucili, uz davno neni podporovano
vyvojovym tymem LaTeXu, byli z toho ponekud smutni.

Kde se stala chyba? Novinky LaTeXu nejsou natolik propagovany a
rozsirovany, aby byly hned i ve zlamane Lhote, kde nemaji Internet.
Dokumentace, ktera by mohla byt k dispozici lidem ve zlamanych lhotach,
zatim chybi. Sprave bych mel ja byt v Zeneve a upozornovat FMi a spol., ze
svet neni tak jednoduchy a primocary, jak oni si mysleji a Petr Sojka mel
byt v tom Hradci a vysvetlit jim, co ti novacci maji chapat pod pojmem
LaTeX, kdyz prisli na kurz s timto nazvem. Pokud bude Petr Sojka ignorovat
deni ve zlamanych lhotach, pak bude uzavren do sveho sveta, ktery zdaleka
neni celym svetem TeXu. Pritom prave ve zlamanych lhotach a na katedrach
matematiky TeX _pouzivaji_, zatimco v Zeneve a na katedrach informatiky
vytvareji ci propaguji nove verze.

Informace pro ctenare csTeX skupiny: Vidime, ze se tezko dohodneme. Proto
jsem navrhl tvurcum csTeXu, abychom se sesli v Praze na schuzce, kde
rozhodneme o cs-standardu a budoucim csTeXu metodou vetsinoveho hlasovani.
Jinou cestu nevidim. Pokud se schuzka podari uskutecnit (nekdy zacatkem
dubna), budu o jejich vysledcich na tomto liste informovat.

Petr Olsak