TeX pro UN*X (drive: Zacatecnik)

Jan Kucera kucera at fzu.cz
Mon Mar 6 10:33:10 CET 1995

>O cestinu v TeXu se snazi pro Linux pracovni skupina v Brne, predevsim
>pan Yenya Kasprzak. Z jeho poslednich mailu, ktere mi zaslal, soudim, ze
>pripravuje variantu TeXu s cestinou pro Linux, ktera je nekompatibilni se
>soucasnym csTeXem. V teto veci vas proto uprimne lituji. Navic to
>principialne znamena rozpad projektu csTeX.

Diskuse o standardnim baliku pro UN*X zde uz, pokud vim, sveho casu
probihala.

Pokud vim, nekompatibilita souvisi s pouzitym vnitrnim kodovanim a z
hlediska uzivatele se dotyka pouze souboru *.dvi. V uvahu prichazeji v
podstate 2 moznosti: a) ISO-Latin2 b) Cork

Neexistence standardniho baliku cestiny pro Linux a soucasne nutnost
(La)TeXu pouzivat donutila konecne i mne "k domaci tvorbe" alespon
provizorniho reseni (predem podotykam, ze patrim do kategorie "uzivatel",
tj. k zacatecnictvi mam pomerne blizko...). Rovnez podotykam, ze
nasledujici uvahy jsou silne ovlivneny tim, ze prislusnym UN*XEM je prave
Linux, kde je situace specificka v tom, ze existuji standardni distribuce
OS, ktere zahrnuji i pomerne uplnou instalaci TeXu (zejmena Slackware).

Priznam se, ze moje puvodni stanovisko bylo, ze je treba preferovat
moznost a) -- ISO-Latin2 je standardnim kodovanim pro cestinu v UN*Xu a
soucasne je vnitrnim kodovanim pouzitym (z tohoto duvodu) v baliku csTeX.

S tim, jak postupne pronikam do problematiky, pokud jde o Linux, cim dal
vice chapu duvody, ktere vedou p.Yenyu K.  variante b). Pokud chceme, aby
reseni mohlo byt soucasti standardni vicejazycne distribuce (jakou
predstavuje prave velmi kvalitni NTeX v ramci Slackware), resp aby s ni
bylo kompatibilni, musime se tomuto standardu prizpusobit. Vyhodou pak je
moznost pouzivat bez velke namahy vseho, co tento standard nabizi (ps
fonty?).

Moje vlastni situace je ponekud netypicka tim, ze Linuxove pc slouzi ve
spojeni s postscriptovou tiskarnou jako tiskovy server v unixove (TCP/IP)
siti, ke ktere se pripojuji uzivatele pc, provozujici csTeX pod DOSem,
pomoci sitovych programu z baliku ncsa. Tento balik obsahuje i programy
lpr/lpq/lprm, umoznujici tisk po siti. Specialne, "lpr -d"  funguje
obdobne, jako v UN*XU, tj. aktivuje filtr, ktery iniciuje dvips a
umoznuje tak uzivatelum posilat na tiskovy server primo *.dvi soubory.
(nekompatibilitu tedy intenzivne prozivam). Okamzitym (prozatimnim) resenim
bylo zarazeni zdrojaku cs-fontu z distribuce csTeXu do zdrojaku NTeXu
(staci dokonce symbolicky link do dos-partition a prohnani techto
zdrojaku filtrem dos2ux (fromdos)).

Z vyse uvedeneho duvodu (ale jenom z tohoto duvodu) se patrne podrzim
jeste nejakou dobu vnitrniho kodovani v ISO-Latin2.  (Umite nekdo s
LaTeXem2e?). V okamziku, kdy bude hotova (a stabilni) Yenyova distribuce o
niz predpokladam, ze bude kompatibilni s NTeXem/ Slackware (vcetne
cz-fontu [prosim, aby se kvuli kodovani nejmenoval cs...!] v kodovani
Cork, prip. vcetne hezkeho uplneho fontu ci opraveneho DC fontu), prejdu
na ni a u uzivatelu csTeXu pod DOSem nahradim jejich fonty novymi fonty a
predelam jim vnitrni kodovani.

>Ja pouzivam na UNIXu standardni Karl Berryho instalaci obohacenou o
>nektere zalezitosti z csTeXu (ktery distribuuje CSTUG zatim jen pro DOS).
>Pouhe prekopirovani prislusnych binarnich souboru a dos2unix pro textove
>soubory je postacujici. Do emacsu mam zavedeny ceske fonty ISO 8859-2 a
>pouzivam mirne prizpusobena klavesova makra Emacsu od pana Lhotky pro
>psani ceske abecedy z klavesnice. Dale pak csplain z csTeXu pro zpracovani
>ceskeho dokumentu a csfonty pro tisk a prohlizeni vysazenych ceskych
>dokumentu.

Myslim, ze byste nektere prvky s*v*e instalace (V*a*s*e emacsova makra),
o neco podrobnejsi instrukce pro port stavajiciho csTeXu pro UN*X, nez je
vyse uvedeny odstavec, pro uzivatele, jako jsem ja, kteri s pocestenim
vcelku dost zapasi, mohl nekde deponovat.

Jan Kucera

Jan Kucera
Institute of Physics
Cukrovarnicka 10