Typograficky manual? (fwd)

Jarmila Pankova pankova at utia.cas.cz
Wed Feb 8 17:59:09 CET 1995

Kolega mi poslal prispevek to CSTEXu, zda se k nemu nechci vyjadrit.
Z nedostatku casu asi budu co nejstrucnejsi, ale snad si z toho nejakou
predstavu udelate.

Nejdrive par slov k forme: Krouzkovy blok, uprava je velice 'fancy looking',
vsechny stranky jsou tisteny min. 2 barvami (cerna+zvyraznovaci), kazdy dil ma
svoji zvyraznovaci barvu.
Dily jsou oddelene tuzsim kartonem, take s nepromokavou upravou, 4 barevnym
reklamnim potiskem. Na okraji kartonu je jakysi 'praporek' - jako v poradacich,
aby se ctenar snadneji orientoval v tom, kde ktery dil je; praporek nese
nazev dilu, pred kterym je onen oddelovaci karton zarazen.
Jako do bloku nezavesena priloha je prilozeno papirove omyvatelne
typograficke pravitko.
Desky bloku (4 barevny offsetovy tisk) jsou v omyvatelne uprave, ale na muj
vkus z prilis mekkeho kartonu. Desky se daji 'zavrit' na suchy zip, jehoz obe
casti se zrejme aplikovaly na desky jako samolepka a ted prave se mi jedna
cast od desek odlepila, ponevadz suchy zip drzel vice, nez samolepici lepidlo.
Uf!

Kniha ma nekolik dilu, kazdy dil cislovan zvlast - zrejme kvuli moznosti
vkladani dalsich dilu, ktere jeste budou vydavany.
Dily: Pismo - 60 stran
      Sazba - 50 stran
      Navrh - 24 stran
      Prilohy - neuricty pocet stran, obsahuje vzorniky fontu, ktere asi
		rovnez budou pritiskovany => mnohe necislovano.

Nakladatelstvi manual,
Weyrova 12, Nachod
v roce 1994
1. vydani

ISBN 80-901824-0-2

495Kc +5%DPH + balne a postovne

V oddile Pismo je napr. probrana "anatomie" pismen, klasifikace pisem,
probira se nazvoslovi s pismem spojene. Vse je doplneno ilustracnimi
obrazky, takze to je velice nazorne. Vysvetleno uskali mernych tiskarskych
jednotek v klasicke a pocitacove sazbe.

V oddile sazba jsou probrany dosti dukladne vsechny zasady spravne upravy
textu, jak spravne volit meziznakove, mezislovni, meziradkove mezery,
deleni slov, korekturni znamenka, radkovy a strankovy rejstrik, specialni
znamenka (kdy jake uvozovky apod.).

V oddile navrh je rukovet k prilozenemu typografickemu pravitku, priprava
rukopisu - zasady, vypocet znaku, sazebni obrazec, jak se predepisuje
sazba, formaty papiru.

Prilohy: Autoruv uvod, registracni karta, tabulka znaku ve Windows 3.1,
	 tabulka ITC Dingbats, vzorniky fontu, tipy k nasemu narodnimu
	 prostredi, clanek DTP na MACovi, neco o tiskarskem slangu, par
	 reklam.

Muj zaver: Rozhodne koupit, pokud nemate jeste lepsi knizku a pokud mate
potrebu se o sazbe neco dozvedet a pokud neco pravidelne sazite.

Jinak mohu doporucit i ucebnice pro ucebni obor tiskar/grafik, vydane v
SPN. Nerikaji sice nic o sazbe na pocitaci ale cenove jsou dostupnejsi.
--

                                                          Jarmila Pankova
                                                      pankova at utia.cas.cz

 | tel: (422) 66052275 | Institute of Information Theory and Automation  |
 | fax: (422) 66414903 |                      Czech Academy of Sciences  |
 | Department of       | UTIA                   | Our info servers:      |
 | Computer Systems    | Pod vodarenskou vezi 4	|    www.utia.cas.cz     |
 | ==>  Network        | 182 08  Praha 8        |    gopher.utia.cas.cz  |
 | ==>  Administration | Czech Republic	        |    ftp.utia.cas.cz   	 |