grafy; dotazy

VALDMAN JAN - FAV VALDMA4 at hermes.zcu.cz
Wed Apr 12 08:32:19 CEST 1995

>: 1: Nemohl by jste mi nekdo doporucit nejake makro pro vytvareni
>:    sloupcovych grafu pro LaTeX? Staci jednoduchy histogram s moznosti
>:    popisu kazdeho sloupce a rozclenenim sloupcu do skupin.
>:
>:    |    E    X     O           asi nejak takhle
>:    |  X E    X    XOE
>:    |  XOE    XOE  XOE
>:    |______________________
>:
>Pouzijte okoli barenv (LaTeX Companion p. 283--289),
>jinak ftp.muni.cz:pub/tex/CTAN/macros/latex209/contrib/barkom/*

> [...]
Toto makro je dobre, doporucuji ostatnim k vyzkouseni; myslim, ze
nejsem sam, komu neco podobneho v LaTeXu chybelo. Makro je ale
nepresne u 3D histogramu.
                      Diky za tip.

a jeste nekolik "naivnich" dotazu ...
(pouzivam LaTeX z CSTeXu 93)

1. Jak udelat tucnou kurzivu? Vim, ze to nejak souvisi s NFSS, ale
   nevim, jestli to muj LaTeX umi. Delat to pres explicitni odkaz na
   font se mi nechce. (Respektive co vsechno udelat, aby to slo ve
   vsech zakladnich stupnich.) \it\bf je asi zcestne, protoze \bf mi
   prepne zpet na romanu ...

2. Vyse zminene makro s histogramy je u 3D histogramu nepresne -
   pokousel jsem se to opravit, ale narazil jsem na tento problem:
   (predesilam, ze programovani v TeXu moc nerozumim, a ze presne
   nevim, ktera cast makra vychazi z TeXu, a ktera z LaTeXu)

   V environment {picture} je prikaz \framebox(\x,\y){...}, kte \x
   a \y jsou deklarovany jako \newcounter (predstavuji si tedy neco
   jako integer). Makro je ale nepresne a ja potrebuji zmencit \y o
   maly kousek, menci nez kdyz udelam \advance\y by -1  (snad moc
   nemicham TeX a LaTeX ;-) ). Nejak se mi podarilo vytvorit spravnou
   delku v promennych typu \newdimen, ale pak znich zase neumim
   odstanit informaci o delkove jednotce, aby to pracovalo v picture.
   (Zde se asi chova \framebox trochu jinak - tedy chce cislo, a ne
   delku; \unitlength je 1pt)

   a) Jak spravne zapsat \framebox(\x,\y-0.1){}, aby tomu TeX rozumel?

   b) Myl by nekdo tak laskav a vysvetlil mi, jake typy ciselnych
      promennych jsou v (La)TeXu mozne, jak je deklarovat a jak
      provadet prirazovani mezi ruznymi typy? Ve zminenem makru jsem
      to "nevykoukal" a moje pokusy produkovaly prinejlepsim
      arimeticke preteceni. (TeXBook jsem mel pujcenou, ale tam jsem
      tomu tehdy nerozumel)

Diky za kazdou radu.