csTeX - dvips

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Tue Nov 1 14:23:09 CET 1994

>    Dobre odpoledne,
> zkousel jsem si konverzi .dvi -> .ps pomoci dvips (verze zahrnuta v CsTeX 93)
> a pouziti fontu jako Times Roman, Helvetica a kdyz si pak prohlizim dokument
> pomoci GhostScriptu chybi tam akcentovana ceska pismenka. Procetl jsem si
> navod k dvips a snad pouzivam virtualni fonty spravne takze bych si myslel, ze
> by tam tahle pismenka mela byt. Nemam PostScriptovou tiskarnu abych vyzkousel
> jeji reakci, ale GS by ji mel snad emulovat dobre.
>    Muze nekdo pomoci?
> [...]

Podle zminky o CSTeXu soudim, ze jste pouzil CS-kodovani (ktere je vnitrnim
kodovanim TeXu) a nyni hledate vf popisy k PS-ovym fontum, aby Vam to v danem
kodovani chodilo. ALE tyto vf popisy tam NEJSOU !!! Najdete tam jenom vf,
ktere byvaji soucasti kazde instalace dvips, ale ty jsou kodovany stejne, jako
puvodni Knuthovy CM-fonty (tj. sedmibitove). Proto zadne akcentovane
potvurky nevidite.

Priznam se, ze uz pred vice nez rokem, jsem volal po zarazeni cs-vf popisu
do CSTeXu, ale marne. Nikdo se nemel k tomu, aby sve pocestene vf popisy
venoval CSTeXu. Misto toho tam jsou jiste nastroje na vyrobu vf popisu.
Jedna se o program l2accent (alternativa programu accents pro CSTeXovske
kodovani). Tento nastroj mi samotnemu soukrome v mnoha rysech nevyhovoval
a proto jsem si udelal vlastni nastroj -- program a2ac. Najdete jej
na ftp archivu ftp.muni.cz:/pub/tex/cstug/olsak/a2ac/a2ac.zip.

Pro nezajem mych kolegu o zarazeni jejich pocestenych vf popisu do CSTeXu
mi nezbyde, nez pro csTeX95 pouzit vlastni vf popisy. Ovsem ja mam tu
nevyhodu, ze mam pristup jen ke standardnim PS-ovym fontum (asi 32 rezu)
a ty mohu testovat. Vim pritom, ze mi kolegove maji koupeno plno dalsich fontu,
maji je pocestene a otestovane, ale bohuzel, v CSTeXu vf popisy techto fontu
asi nebudou. Problem je totiz jeste v tom, ze vf popisy jsou zavisle
na vnitrnim kodovani TeXu, tj. zatimco nekteri maji vnitrni kodovani
podle Corku, v CSTeXu je vnitrni kodovani podle ISO-8859.

Chybu rozhodne nehledejte v Ghostrscriptu ani v PSovych fontech samotnych.
Ty totiz vesmes obsahuji jednotlive akcenty a prave ukolem vf popisu je,
tyto akcenty spolu s pismeny poskladat.

Petr Olsak