[cstex] Mechanizmus \AtEndDocument a zalomení stránky v appendixu

Jan Sustek Jan.Sustek at seznam.cz
Mon May 20 11:26:17 CEST 2019

Bez konkretniho zdrojaku s minimal example a zdrojaku classu tezko rict, kde
je chyba. V tuto chvili navrhuji natvrdo po nacteni classu dat napr.
\def\pocetstran{63}

Honza
---------- Původní e-mail ----------
Od: Jaroslav Hajtmar <hajtmar at gyza.cz>
Datum: 20. 5. 2019 11:02:00
Předmět: [cstex] Mechanizmus \AtEndDocument a zalomení stránky v appendixu
"Dobrý den.
Ještě něco ve stylu: “Vy nás ale zásobujete, pane Karfík….” :-)

Finálně zápasím se sazbou příloh LuaLaTeXem v rámci pomoci bývalému
studentovi se sazbou diplomky. Pokouším se zjistit záhadné chování
LuaLaTeXu, které je zřejmě způsobeno:

a) buď mou neznalostí LaTexu
b) nebo chybou v předložené šabloně pro sazbu diplomových či bakalářských
prací
c) nebo nějakou kolizí mnou přidaných balíčků
d) kombinací výše uvedeného

V šabloně je část kódu, který automaticky sází v úvodu diplomky text, ve
kterém je mj uveden počet stránek diplomové práce.

Závěrečné řádky šablony, které jsou odpovědné za tuto činnost jsou podle mne
tyto:

\makeatletter
\def\spocitejstranky{
\protected at write\@auxout{}{\string\gdef\string\pocetstran{\thepage}}%
}
\makeatother

\AtEndDocument{\spocitejstranky}

Vše fungovalo správně do doby, než jsem se pokoušel přidat vysázení příloh.
Zkoušel jsem řadu variant:

- Pokud sázím přílohy makrem \appendix bez použití makra \appendixpage,
výpočet počtu stran proběhne OK.
- Pokud se pokouším použít prostředí \begin{appendices} … \end{appendices},
tak výpočet počtu stran se nekoná...
- Pokud použiji \appendix s makrem \appendixpage pro sazbu prázdné stránky s
nadpisem uprostřed “Přílohy”, tak počítání stránek přestane fungovat (test
existence makra \pocetstran v šabloně vysází dva otazníky).
- Když už jsem se rozhodl, že oželím stranu sázenou pomocí \appendixpage a
udělám ji “ručně”, tak jsem zjistil, že jakékoliv použití \newpage, \
pagebreak, \clearpage, \cleardoublepage atd… způsobí, že se počet stran
nespočítá….

V tuto chvílii jsem rozhodnutý, že asi “prasácky” natvrdo do šablony zapíšu
celkový počet stránek diplomky a nebudu se s tím párat, nicméně by mne
zajímalo, jaký je vztah maker pro zalomení stránky s makrem \AtEndDocument,
které se evidentně správně nevolá a tím pádem se počet stránek nespočítá…

Doufám, že již na další překvapení nenarazím :-)
Ještě jednou se omlouvám za začátečnické dotazy...

Díky mnohokrát
Jarda Hajtmar

"