[cstex] Problém s \includegraphics v LaTeXu

Jaroslav Hajtmar hajtmar at gyza.cz
Tue Apr 16 16:53:26 CEST 2019

Dobrý den.
Po velmi dlouhé době se pokouším zkompilovat LaTeXový zdroják LuaLaTeXem a hlásí mi to při překladu chybu:

! Missing number, treated as zero.
<to be read again>
\futurelet
l.244 ...trim=0cm -2cm 0cm 0cm]{pdf/schema-syry.pdf}

Mám úplně nově nainstalovaný TeXlive2018 z MacTeXu, přitom ještě před pár dny před přeinstalací původního TeXLiv 2016 celý překlad fungoval naprosto bezchybně.
Upozorňuji na to, že jsem LaTeXem víceméně nepolíben a jen pomáhám sázet nějaký text do předchystané šablony bakalářky…

Problém je evidentně způsoben použitím \includegraphics, protože když všechny tyto příkazy ve zdrojáku zaremuji, tak se překlad proběhne bez chyby...

problematická část kódu je zde:

\begin{figure}[H]
\includegraphics[width=\textwidth,trim=0cm -2cm 0cm 0cm]{pdf/pdfobrazek.pdf}
\end{figure}

Nenapadá, prosím, někoho, čím může být problém způsoben? V šabloně je načtených spousta různých balíčků, ale jak to funguje netuším :-).
Něco jsem googlil, zdá se že kdysi nějaký problém s includegraphics byl, ale žádné řešení svého problému jsem nenašel...

Díky za případnou pomoc.
Zdraví Jarda Hajtmar