[cstex] Kompilace TeXových zdrojáků na serveru

Jaroslav Hajtmar hajtmar at gyza.cz
Fri Mar 2 08:32:02 CET 2018

Dobrý den.
Po dlouhé době a přicházím s netradičním dotazem ☺.
Kdysi jsem na nějaké TeXové konferenci zachytil informaci o TeXonWeb. Občas tuto možnost vytváření a kompilace TeXových dokumentů používám, když se mi ve škole sejde šikovná skupina studentů, které takto seznámím s TeXem, aniž by museli cokoliv instalovat.

Moc možností těchto online nástrojů nevyužívám (snad jen občas http://live.contextgarden.net/), nicméně nyní jsem v situaci, kdy zvažuji možnosti generování PDFek přímo na serveru a následné jejich stažení do počítače. Např. uživatel vyplní nějaký webový formulář, z dat se vygeneruje TeXový zdroják, ten by se přeložil na serveru a pomocí vytvořeného odkazu na webové stránce by se to PDFko stáhlo do počítače. Že to nějak jde, tak to určitě vím, protože náš školní informační systém na tomto principu funguje a tímto způsobem třeba tiskneme studentům vysvědčení.

Rád bych se tak zeptal konference na jejich zkušenosti. Vzhledem k mým nulovým znalostem možností vzdáleného spouštění TeXu na nějakém serveru, možná budou i moje otázky trochu mimo realitu.

Zajímalo by mne, zda existuje možnost spustit TeX na serveru, kde mi běží webhosting (po dohodě poskytovatelem hostingových služeb) přímo z prohlížeče tak, že se nějaká data odešlou z formuláře metodou POST, z těchto dat a nějakých dalších dat na serveru (části zdrojových TeXových souborů, obrázky atd…) se vytvoří TeXový zdroják, který se na serveru zkompiluje a následně se pomocí linku na webu stáhne takto vyrobený PDF soubor.
Abych byl trochu detailnější. Momentálně zkouším na novém školním webu jednu aplikaci, která by umožnila zadat data pomocí webového formuláře a vytisknout např. opis vysvědčení. Cílem je umožnit sekretářce, která píše opisy starých ztracených vysvědčení na stroji ☺ … zautomatizovat práci a udělat to pomocí počítače.

Momentálně to mám hotové, nicméně to běží v jakémsi poloautomatickém režimu, kdy po vyplnění formuláře se vygeneruje zdrojový ConTeXtový text, který by sekretářka zkopírovala do clipboardu a pomocí online nástroje http://live.contextgarden.net/ vygenerovala PDFko. Rád bych však obešel nutnost manuálního zkopírování dat sekretářkami a jejich práce s http://live.contextgarden.net/. Jistě by to sice nějak zvládly, nicméně bych nebyl zcela spokojen se svou prací, kdyby existovala možnost stáhnout PDFko přímo odkazem a já to neudělal.

Rád bych se tedy dostal do stavu, kdy se po odeslání dat dostanu na další webovou stránku, kde kliknu na odkaz a tak stáhnu vygenerované PDFko. Nevíte tedy co by to obnášelo, je to reálné domluvit s poskytovatelem hostingu? Nebo to není jednoduchá záležitost.
Předtím než kontaktuji admina našeho webhostingu se snažím sehnat nějaké informace, abych se s ním mohl bavit na nějaké rozumné znalostní úrovni.

PS: Pokoušel jsem se neúspěšně soukromě kontaktovat pana Přichystala – autora či spoluautora TeXonWebu (pomocí kontaktu zveřejněném na TeXonWeb), ale můj email jej zřejmě nedostihnul.

Díky za případnou krátkou odpověď a jsem s pozdravem.
Jarda Hajtmar