[cstex] Klikací odkaz mailto: v PDF dokumentech

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Mon Feb 20 12:59:47 CET 2017

Dne 20. února 2017 10:51 Michal Růžička <xruzick7 at fi.muni.cz> napsal(a):

> [...]

> pouze ten veřejný klíč (je zde pak samozřejmě nutno řešit, jak si ta
> třetí strana ověří, že zaslaný veřejný klíč patří opravdu danému
> člověku a že ten člověk má k dispozici i odpovídající soukromý klíč), a
> ta mu vrací certifikát odkazující na daný veřejný klíč obsahující
> nějaká další data (jméno vlastníka atd.) digitálně podepsaný tou třetí
> stranou potvrzující, že tyto údaje považuje za pravdivé. Třetí strana
> tak v žádném případě nemá přístup k tajným informací (soukromému klíči
> uživatele) a ani se nic tajného nikde neposílá – jen veřejný klíč s

Ano, tak by to fungovat mělo, ale, bohužel, často nefunguje. Když jsem
ještě měl účet v Komerční bance, přemýšlel jsem o certifikátu kvůli lepšímu
zabezpečení (navíc tehdy KB jiný přístup k internetovému bankovnictví
neměla). Když jsem se dověděl, že mi banka vygeneruje a pošle e-mailem i
můj privátní klíč, hned jsem si to rozmyslel. O několik let později
zaměstnanec KB tímto zp+sobem vykradl účty mnoha klientům.

Pokud si instalujete pokladnu pro EET, pak se privátní klíč generuje na
serveru Generální finanční správy a posílá se i s certifikátem ve formátu
PKCS12. V dokumentaci je i napsáno, jak si uživatel v Linuxu pomocí OpenSSL
vygeneruje klíče a "certificate signing request", který pošle na příslušný
server a dostane certifikát ve formátu PEM, který si pak může spojit s
klíčem a uložit jako PKCS12. Jenže kolik lidí, kteří musí mít EET, royumí
kryptografii a umí zacházet s OpenSSL.

Občanský průkaz mám bez čipu, ale kdybych měl ten s čipem, pak se obávám,
že privátní klíč by také vygenerovalo Ministerstvo vnitra, nikoliv já.

Vycházím tedy z toho, jak se to zcela běžně dělá úplně špatně, a to i na
úrovni, kde jde o mnoho peněz.

> S pozdravem,
> Michal Růžička

Zdeněk Wagner