[cstex] novinky c CSplainu a OPmac

Petr Olsak petr at olsak.net
Tue May 3 13:41:26 CEST 2016

Vážení přátelé TeXu,

chtěl bych Vás seznámit s novinkami, které jsem zabudoval do nové verze
CSplainu. Ta se dnes objevila na CTANu a bude (m.j.) předmětem testování v
tl-pretest (2016). Také jsem ji umístil samozřejmě na své www stránky

    http://petr.olsak.net/csplain.html

Hlavní novinkou CSplainu je makro ff-mac.tex na podporu tvorby fontových
souborů (uživatelé CSplainu vědí, že fontové soubory se používají pro
zavádění fontových rodin). Nově se nabízí možnost deklarace tzv.
,,fontových modifikátorů``. Koncepce modifikátorů je vysvětlena a bohatě
ilustrována v článku "KP-fonts in plain TeX" dostupném na

    http://petr.olsak.net/ftp/olsak/bulletin/kpfonts-plain.pdf

Do OPmac jsem přidal makro \fontfam, které umožní udržet přehled nad
fontovými rodinami připravenými ve fontových souborech (vypisuje seznamy
včetně základních vlastností, zavede rodinu, tiskne jednoduchý katalog).
Makro \fontfam je popsáno v sekci první uživatelské dokumentace k OPmac:

    http://petr.olsak.net/ftp/olsak/opmac/opmac-u.pdf

Do OPmac jsem vložil, přiznám se, jednu změnu, která není zcela zpětně
kompatibilní: makra \tit, \chap, \sec, \secc končí nově svůj parametr
nikoli prázdným řádkem, ale koncem řádku. Problematika je popsána v OPmac
triku 0121 dostupném na

    http://petr.olsak.net/opmac-tricks.html#eoldef

Věřím, že končit koncem řádku je daleko intuitivnější a odpadají problémy
se zavlečenými mezerami z konce řádku, když se končí prázdným řádkem.
Pochopitelně, že končíte-li dosud parametry těchto maker prázdným řádkem,
nebudete mít nově problém, protože mimo jiné končíte i koncem řádku a
jeden prázdný řádek navíc ve vertikálním módu neudělá nic nežádoucího.

Uvítám případné testování zde zmíněných vlastností. Zejména, pokud se
dočkám výsledku do 13. 5., abych případné opravy stihnul dopravit do
TeXlive-pretest před jeho překlopením na ostrou verzi a jeho zafixováním
za pomocí vylisovaných DVD a před jeho kopírováním do všemožných
linuxových distribucí.

Zdravím

Petr Olšák