[cstex] LuaLaTex a fonty

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Fri Mar 4 10:26:59 CET 2016

Dobré dopoledne,

\usepackage{fontspec} a \setmainfont{...} je správná cesta. Vidím dvě
možnosti, proč to pro některé fonty nemusí fungovat.

1. V příkazu \setmainfont je zadáno špatné jméno. LibreOffice někdy
neukazuje přesné jméno fontu. Někde v logice (možná v balíčku fontspec,
možná v systému) jsou vloženy algoritmy, které se při nenalezení pžesné
shody pokusí najít font s podobným jménem (zkuší se přidávání či ubírání
mezer, konverze malých/velkých písmen). Zatímco přesně zadané jméno fontu
vede k tomu, že se font najde za zlomek sekundy, font s nepřesně zadaným
názvem se může hledat i minutu. Nalezení správného jména je možné
systémovým příkazem fc-match. Podívejte se, jak jsem hledal správný název
Štormova fontu, na který jsem si vzpomněl až na třetí pokus:

$ fc-match dynagrotesk
DejaVuSans.ttf: "DejaVu Sans" "Book"
$ fc-match dynamogrotesk
DejaVuSans.ttf: "DejaVu Sans" "Book"
$ fc-match dynagroteskd
DYNAGROD.TTF: "DynaGrotesk D" "Regular"

Správný název je tedy DynaGrotesk D

Pokud je zadaný název hodně nesprávný, nenajde se ani podobná shoda a je
nahlášeno, že font nelze najít.

2. Luatex při hkledání fontu nežádá systém, ale dívá se do vlastní
databáze. Pokud tato databáze neexistuje, při běhu lua(la)texu se
vygeneruje. Abych ověřil, že se najdou v mém počítači i netexové fonty,
udělal jsem pokus s urdštinou a fontem Nafees Nastaleeq, který nemám v
TeXovém stromě. V logu je vidět, že ho lualatex našel:
</usr/share/fonts/nafees-nastaleeq/NafeesNastaleeq.ttf>
Je tedy možné, že je z nějakého důvodu pomršena tato databáze. Lze ji
násilně obnovit programem luaotfload-tool

Doufám, že to pomůže. LuaLaTeX moc nepoužívám, protože hindština v něm
funguje až od roku 2015 (nemám ještě stoprocentně otestováno) a ještě jsem
se nesetkal s tím, že by mi něco nechodilo, takže s pátráním po příčinách
chyb zkušenosti nemám.

Zdeněk Wagner
http://ttsm.icpf.cas.cz/team/wagner.shtml
http://icebearsoft.euweb.cz