[cstex] Fonty

Petr Olsak petr at olsak.net
Tue Mar 1 11:50:04 CET 2016

Dobrý den,

jen, prosím Vás, nic od Adobe nekupujte. Nejprve si musíme vyjasnit, kde
je problém.

Především, není v OFS. Dále, funkce OFS se dá v tomto případě nahradit
daleko jednodušším makrem ctimes.tex. Zkusme zpracovat dokument:

\input ctimes  % nebo \input chelvet

Ahoj.
\end

Zpracujeme-li jej pdfcsplainem, v logu vidíme:

[1{pdftex.map}]
){/usr/local/tl/texmf-dist/fonts/enc/dvips/cs/xl2.enc}</usr/loc
al/tl/texmf-dist/fonts/type1/urw/times/utmr8a.pfb>

Takže byla natažena URW náhrada fontu Times, která je přítomna (doufám!) v
každé TeXové distribuci a jmenuje se utmr8a.pfb. Takto to je v TeXu
nastaveno už několik desítek let, nikdy se nepočítalo s přítomností
komerčního fontu Times, Helvetica. Nově (ne zcela nově, od roku 2012) je
navíc využit fakt, že font utmr8a.pfb obsahuje všechny české znaky, takže
není nutné používat virtuální skript či nějaké obskurní počeštění. Tuto
vlastnost (přímého přístupu k akcentovaným znakům fontů z URW) máme v TeXu
od roku 2012 nakonfigurovánu pro kódování xl2. Při kódování podle Corku se
použije pro URW náhrady staré a nekvalitní řešení s virtuálními fonty.

Je možné, že na Vašem počítači zůstaly nějaké lokální zbytky skriptů, *.vf
souborů či něčeho podobného, co se s přechodem z roku 2012 nekamarádí.
Stačí to vyhodit a mělo by vše fungovat.

Pokud výše uvedený dokument zpracujeme csplainem, máme dvi a následně po
použití dvips si můžeme na terminálu přečíst to samé:

</usr/local/tl/texmf-dist/fonts/enc/dvips/cs/xl2.enc>
</usr/local/tl/texmf-dist/dvips/base/texps.pro>.
</usr/local/tl/texmf-dist/fonts/type1/urw/times/utmr8a.pfb>[1]

Je tedy použita URW náhrada fontu utmr8a.pdf

Dále může TeXista použít jinou náhradu Adobe fontů, sice TeXgyre fonty.
Pak může dokument vypadat třeba takto:

\input cs-termes  % nebo \input cs-heros

Ahoj.
\end

Nyní v logu vidíme:

[1{pdftex.map}]
){/usr/local/tl/texmf-dist/fonts/enc/dvips/tex-gyre/q-cs.enc}</
usr/local/tl/texmf-dist/fonts/type1/public/tex-gyre/qtmr.pfb>

Je tedy použita náhrada z TeXgyre qtmr.pfb, která je rovněž přítomná v
každé TeXové distribuci.

Zdravím

Petr Olšák