[cstex] Vytvoreni "starych" fontu z OpenType

josef at polach.org josef at polach.org
Thu Jan 28 18:45:33 CET 2016

Zdravím po dlouhé době TeXisty. Můj dotaz se týká vytvoření fontů pro "starý" PDFTeX z fontů OpenType.

Používám Linux/Debian 6.0, TeX obsažený v distribuci. Edituji a chci znovu zpracovat několik let starý soubor a narazil jsem na chybu, že mi nový TeX nebere staré fonty (New Century School nebo tak nějak to bylo). Našel jsem si tedy podobný font OpenType a podle dostupné dokumentace a vlastních zkušeností jsem postupoval takto:

1. příkazem "otftotfm --no-virtual -e xl2 CenturySchL-Roma.otf -fkern -fliga cnc-rm" se mi podařilo vytvořit soubory .tfm, .enc a .pfb (v knize TeX pro pragmatiky bylo v příkazu -e xl2f, to však nefungovalo, dal jsem tedy -e xl2)
2. Vytvořené soubory jsem rozkopíroval do adresářové struktury analogicky podle jim podobných (podle přípon souborů). Zkoušel jsem i "namalovat" analogicky soubor .map do adresáře dvips/config, ale nemělo to účinek.
3. Dal jsem texconfig/Rehash.
4. Ve zdrojovém souboru zpracovaném pdftexem jsem zadal font obvyklým příkazem \font\frm = cnc-rm at12pt a v textu jsem do něj přepnul.
5. Po zpracování pdfcsplainem mi na konzoli na konci výpisu vyšlo:
kpathsea: Running mktexpk --mfmode / --bdpi 600 --mag 1+120/600 --dpi 720 cnc-rm
mktexpk: don't know how to create bitmap font for cnc-rm.
kpathsea: Appending font creation commands to missfont.log.
(see the transcript file for additional information)
!pdfTeX error: pdfcsplain (file cnc-rm): Font cnc-rm at 720 not found
 ==> Fatal error occurred, no output PDF file produced!

V souboru missfont.log je toto (dlouhý řádek se několikrát opakuje):
mktexpk --mfmode / --bdpi 600 --mag 1+120/600 --dpi 720 cnc-rm
mktextfm cnc-rm
mktexpk --mfmode / --bdpi 600 --mag 1+120/600 --dpi 720 cnc-rm

Prosím o radu a nasměrování. Možná jsem na něco zapomněl, možná dělám něco nesprávně. Děkuji za pomoc.

Pohoda, hezký den

Josef