[cstex] Byte order mark a %&

Calabek Pavel pavel.calabek at upol.cz
Thu Aug 11 21:02:00 CEST 2016

Zdravím konferenci,

Používám texlive 2013 (a zatím ho měnit nehodlám). Zjistil jsem následující. Textový soubor kódovaný v UTF8 může na svém začátku obsahovat tzv. byte-order mark, tj. byty 0xEF 0xBB 0xBF (a některé editory (např. MS Notepad) jej tam rády přidávají jako signalizaci UTF8). Při zpracování TeXem je takto označený soubor bez problémů zpracován a tyto znaky problémy nepůsobí a vynechají se. Bohužel však působí problémy, pokud se používá na začátku souboru %& pro určení TeXového překladače (jak to umožňuje texlive). V tomto případě TeX nepřepne na příslušný překladač (protože soubor opravdu nezačíná %&). Zatím mi to velké problémy nepůsobí. Protože se neumím (v MS Windows) těchto znaků nějak efektivně a rychle zbavit, musím si buď pohlídat, abych soubor neupravoval editorem, který to dělá nebo soubor zpracovat správným překladačem, ale je to drobná nepříjemnost, protože na cizích počítačích je převod přes Notepad nejspolehlivější a nejrychlejší způsob konverze mezi osmi- a šestnáctibitovým kódováním.

Chtěl jsem se zeptat, zda někdo nevíte, jestli je to tak i v novějších verzích TeXlive, tj. že byte-order mark zruší %&-parsing.

Děkuji

Pavel Calábek