[cstex] Diakritika v \hyphenation

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Wed Mar 4 10:26:02 CET 2015

Dne 4. března 2015 9:38 Michal Růžička <ruzicka.mich at gmail.com> napsal(a):

> Pěkný den,
>
> alternativní LaTeXové řešení je přidání
>
> \AtBeginDocument{\shorthandoff{-"}} % Obcházení chyby v podpoře češtiny
>                                     % v balíčku Babel
>
> do hlavičky za \usepackage[czech]{babel}.

Toto není "bug", ale "feature". Je to dáno tím, jak je kernel babelu
vytvořen. Ještě horší problémy způsobuje např. francouzština. Problém je
přesně v tom, co napsal M. Fikar. Primitiv \accent zakazuje dělení slov,
takže pokud používáte kódování fontů OT1, kde písmena s diakritikou nejsou,
nejde to ani v plainu. LaTeX navíc z mnoha důvodů přidává diakritiku dosti
komplikovanými mechanismy. A ještě horší je to v kombinaci s UTF8, protože
z několika znaků skládáte jeden (8bitový TeX bez encTeXu nepracuje s
Unicode, takže ě jsou pro něj na vstupu dvě písmena, z nichž se při použití
kódování OT1 složí \v{e}, při použití 8bitového kódování (např. T1) složí
jedno písmeno ě. Znak - má v preambuli kategorii 12, kategorii 13 získá až
za \begin{document}.

> S pozdravem,
> Michal Růžička

Zdeněk Wagner