[cstex] ceska klavesnice nepratelska k TeXu

Petr Olsak petr at olsak.net
Tue Mar 18 11:40:01 CET 2014

Vážení TeXisté,

nedávno se mi stala taková příhoda s jedním kolegou na pracovišti, který
vystavuje pro studenty studijní materiály sice v TeXu, ale bez hacku a
carek. Rozčílil jsem se, že toto prznění českého jazyka v dokumentu
přístupném všemi studenty je z mého pohledu nepřípustné. Dostal jsem
překvapivou odpověď: je mu to jedno a nechce se mu pořád přepínat česká a
anglická klávesnice. Na české má obtížně přístupné typicky používané
TeXové znaky jako \, $, atd.

Uvědomil jsem si až po této příhodě, že prefabrikované české klávesnice
obvyklých operačních systémů jsou opravdu nepřátelské vůči TeXu. Předtím
mě to ani moc nedocházelo, protože jsem si už před desítkami let udělal
vlastní klávesnici pro X Window System, která neprohazuje y/z a na které
se pochopitelně všechny TeXové nebo jiné programátorské znaky dají snadno
dohmátnout. Na prefabrikovanou klávesnici odmítám ze zásady sáhnout už
kvůli tomu prohození y/z, takže jsem si nikdy neuvědomil její další TeXové
důsledky.

Chtěl jsem se tedy zeptat vás na tomto emailovém listu: jak tento problém
při pořizování TeXových dokumentů řešíte? Zajímají mě zejména odpovědi
uživatelů masově rozšířeného operačního systému, mezi které sám nepatřím.

Možná by stálo za úvahu nějaké doporučení, jakou vybrat klávesnici vhodnou
pro češtinu a TeX v běžném OS, někam zveřejnit. Napadá mě, že by se to
hodilo na www.cstug.cz, pokud by tam měli přehledné stránky pro nováčky
začínající používat TeX. Ale to oni tam stejně nemají, ačkoli jim to už
několik let důrazně připomínám.

Zdravím

Petr Olšák