[cstex] babel, cslatex a encTeX dnes

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Wed Jul 30 18:00:58 CEST 2014

Dne 30. července 2014 17:49 Petr Olsak <petr at olsak.net> napsal(a):

> [...]
>
> Na druhé straně LaTeX je dlouhodobě zavedený mezinárodní formát, u kterého
> se takové věci jako encTeX neočekávají. LaTeXovsky vyřešit kódování znamená
> pomocí {inputenc} dát najevo vstupní kódování (potřebné znaky pak budou
> aktivní a expandují na LIRC, tj. na interní na kódování nezávislou
> reprezentaci znaků). Dále LaTeX vyžaduje pomocí {fontenc} dát najevo
> kódování použitých fontů, na které to LIRC dále pak expanduje.
>
> EncTeX tuto cestu zcela obchází a rovnou převádí vstup na kódování fontů. To
> může v LaTeXu (např. při zápisu do textových souborů) působit potíže.

Nepůsobí, používám encTeX v LaTeXu od té doby, co existuje.

> Nezkoušel jsem to, nepodporuji z principu LaTeX. V každém případě je encTeX
> pro běžné LaTeXisty na celém světě zcela neznámý a vytvoříte tím jen
> dokumenty, které jiný LaTeXista nebude schopen zpracovat.

To je pravda, většina LaTeXistů o encTeXu neví.

> Pochopitelně, že kvůli té složité cestě, kterou LaTeX zvolil, vznikají
> problémy, jako například:
>
> http://tex.stackexchange.com/questions/176694/non-ascii-character-as-argument
>
> nebo
>
> http://tex.stackexchange.com/questions/193598/redefining-a-command-and-special-character
>
> Ovšem takto to LaTeXisti mají a není dle mého názoru vůbec možné je

Je to tak. Já ve svých makrech používám \futurelet, v \everypar mám
makro, které odebere první znak a usadí ho jako iniciálu. S encTeXem
to jde, při použití \usepackage[utf8]{inputenc} jen pro písmena bez
diakritky.

> přesvědčit, aby to dělali jinak (z úvah jsem vyloučil XeLaTeX a LuaLaTeX,
> mám na mysli pouze LaTeX postavený na pdfTeXu).
>
> XeLaTeX nebo LuaLaTeX je tedy pro LaTeXisty jistým vysvobozením z problémů,
> které mají. A zvykají si, že se věci týkající se kódování dají dělat úplně
> jinak.

> Odpověď viz výše.

> Jistě tušíte, že nějaké "\input cosi" nevypadá moc LaTeXovsky.

> Chápu to tak, že v T1 kódování bez {lmodern} jsou v LaTeXu asi nastaveny EC

Přesně tak, je to z historických důvodů a LaTeX team to určitě
nepředělá. XeLaTeX má defaultně LM fonty ve formátu OTF.

> fonty. Možná métepocit, že vypadají húř.
>
> Zdravím
>
> Petr Olšák

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/