[cstex] serial na abclinuxu

Jan Tosovsky jan.tosovsky.cz at gmail.com
Mon Nov 4 21:40:27 CET 2013

On 2013-10-31 Petr Olsak wrote:
> ... pro portál abclinuxu.cz jsem začal dodávat seriál o TeXu.
> Snad tím pomohu rozšířit povědomí o TeXu.

Osvěty není nikdy dost!

K tomu zájmu o TeX...

Každý máme své oblíbené nástroje a nové nehledáme, dokud neobjevíme nějaký
zásadní zádrhel. Navíc po zkušenostech víme, že každá nová věc řeší třeba
ten zádrhel, ale přináší problémy jinde. Je to vždy něco za něco, nežijeme v
ideálním světě.

Odkojený Windows a rozmazlený InDesignem jsem začal hledat alternativy až v
okamžiku, kdy jsem chtěl z mých podkladů generovat nejen PDF, ale i sadu
HTML stránek s navigací. Objevil jsem DocBook a svět publikování z jednoho
zdroje. Nové netušené možnosti, ale PDF výstupy generované XSL-FO procesory
(FOP nebo XEP) znamenaly krok zpět co se týče mikrotypografie.

Z DocBooku se nabízela cesta přes LaTeX, ale tehdy před nějakými 8 lety jsem
to nestrávil. A to jsem se považoval za pokročilejšího uživatele (byť na
Windows). Ztrácel jsem se (i díky nedokonalé angličtině) v pojmech TeX,
LaTeX, MikTeX, díky pomalému internetu by bylo problematické stáhnout
TeXLive a někde objednávat DVD? A učit se takovou zastaralou technologii,
když je tu standard XSL-FO? XML technologii jsem věřil víc a světu TeXu se
poté vyhýbal obloukem :-) Ten běžným uživatelem stěží patrný rozdíl v
kvalitě sazby mi za to martyrium nestál.

Od té doby jsem urazil kus cesty. Když jsem před časem narazil v jedné
diskuzi na silného zastánce LaTeXu, napadlo mne, že by se mi TeX možná hodil
pro jeden budoucí projektík, kde bych se v typografii nerad omezoval.
Zjistil jsem, že Windows už není zdaleka pro TeX pole neorané, že je možné
používat bez nějakých divokých konfigurací (ConTeXt MkIV) Unicode kódování a
OpenType písma (s vychytávkami jako jsou pravé kapitálky, minuskové číslice
nebo alternativní znaky).

Pro někoho, kdo o pojem TeX klopýtně prvně, bych se snažil zkraje vypíchout
to nejpodstatnější a demonstrovat to dechberoucími ukázkami (obrázky!),
třeba jako [1], které lze jinak vysázet jen obtížně (pokud vůbec). A až pak
ho uvádět do rozpaků a chrlit na něj ty roztodivné pojmy (něco-TeX), způsoby
distribuce a další specifika. Takhle nějak by bylo fajn přetavit ten seriál
do stránky na Wikipedii. Tam ostatně vedou první kroky velké části
uživatelů, když se o něco prvně zajímají. Políčit tam na ně tak, aby se
dostavil Wow! efekt :-)

Nebál bych se vyložit na stůl čisté karty. Třeba formou SWOT analýzy nebo
jen stručně s plusy a mínusy. Tady je můj pohled (ne-matematika):
+ kvalitní sazba (spičková mikrotypografie)
+ command line generovaní (možná automatizace)
+ cena
- žádný standard (roztříštěnost dialektů)
- komplikovaná konfigurace
- nedostatek kvalitních WYSISYM editorů (i díky absenci standardu)

Obávám se, že většině uživatelů z toho vyjde, že pokud nestojí o opravdu
kvalitní typografii, stačí jim ten Word, na který jsou zvyklí :-)

Věřím, že matematik by k plusům přidal něco navíc, ale to nemohu posoudit.
Vzhledem k tomu, že v našich končinách zájem o matematiku (obecně namáhat
hlavu) klesá, obávám se, že zájem o TeX bude spíš stagnovat. Ale rád bych se
mýlil.

Honza
[1]
http://tex.stackexchange.com/questions/1319/showcase-of-beautiful-typography