[cstex] Kterak (ne)zmršit PDF

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Tue Jan 8 23:05:34 CET 2013

Dne 8. ledna 2013 17:44 Luboš Kloc <kloc at ipm.cz> napsal(a):
> [...]
> - celé to proženu dvips a ps2pdf,
> - výsledek pošlu vydavateli.
> - (vydavatel vhodným nástrojem doplní hlavičku stránek a případně
> číslování).
>
> Tento postup se mi mnohokrát osvědčil, teď se mně ale stala taková
> nepříjemná věc: sazba nevypadá tak dobře, jak by měla, a hlavně se zcela
> zmršily některé nápisy v obrázcích.
>
> Jak jsem zjistil, vydavatel vyměnil mnou vložený font (Type 1 Times-Roman)
> za jiný, konkrétně NimbusRomNo9L. (Vydavatel požadoval TimesNewRoman, záměna
> za Adobe Times v minulosti vždy bez problémů prošla.) Nenapadá mně jiný

Je ten font v EPS opravdu vložen? Pokud vím, gnuplot fonty nevkládá,
takže vydavatel nějaký font vložit musí, jinak mu to v tiskárně
nevezmou. Originální Time-Roman od Adobe gnuplot rozhodně vložit
nemůže, pokud jej nemáte koupený a nemáte gnuplot vhodně upraven. Dále
není Times-Roman jako Times-Roman. Sice by podle specifikace měl být
všude stejný, ale praxe ukazuje, že to není pravda. Na své loňské (tj.
2012) přednášce jsem informoval, že i Adobe porušuje svoji vlastní
specifikaci, protože má v různých verzích AR různé verze fontů Times a
Helvetica s odlišnými metrikami. Všechny fonty musí tedy být embedded
subset. Pokud nejsou, pak nelze zaručit nic. Co dnes funguje, zítra
fungovat nemusí.

Když vydavatel zjistí, že v PDF není font vložen, může použít nějaký
komerční program (Adobe Acrobat Professional, InDesign) a nechat font
vložit. Ono to nějak funguje a něco to vloží, ale nedá se moc ovládat,
co to přesně provede. Programy mají vlastní inteligenci a nedají si do
ničeho mluvit žádným uživatelem. Na přednášce jsem ukázal dvě velmi
hrubé chyby v Adobe Acrobat Professional, které místo nápravy vedou k
naprosté destrukci dokumentu. Chyby jsem jim nehlásil, protože dosud
neopravili dvě chyby, které jsem hlásil v roce 2001.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/