[cstex] XeTeX a utf-8 (bylo: vstupni kodovani csplainu, prosim o nazor)

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Mon Oct 8 10:21:26 CEST 2012

Dne 8. října 2012 9:51 Luboš Kloc <kloc at ipm.cz> napsal(a):

> [...]
> člověk který ve vydavatelství zpracovává konečnou sazbu časopisu či
> sborníku. Můj zdrojový soubor předtím projde řadou počítačů nejen u
> spoluautora, ale i v redakci. Zatím jedinou možností, jak dosáhnout
> "přežití" zdrojového textu bez nějakých překódování je držet se striktně v
> mezích základního 7-bit ASCII. No a TeX sekvence mně umožňují v tomto
> "odolném" kódu napsat i české znaky, přičemž člověk zpracovávající konečnou
> sazbu ví co jsem chtěl napsat a taky si ví rady, jak příslušný znak vysázet
> v tom správném (a mně dopředu neznámém) fontu.

To je přesně to, co jsem psal, záleží na adresátovi sdělení.

Mimochodem, kdysi jsem si myslel, že česká písmena v LaTeXu projdou.
Článek jsem psal částečně doma a částečně v práci, ale tehdy jsem
ještě neměl vlstní pracovní počítač, střídaj jsem se s kolegy, takže
tam nebyla má oblíbená česká klávesnice (ale byl to alespoň počítač s
OS/2 Warp). Potřeboval jsem se v článku odvolávat na několik prací
kolegy s přezdívkou Hroch. Proto jsem si doma vytvořil makro \Hroch,
které expandovalo na jeho jméno. V redakci to vyřešili tak, že
definici makra vyhodili a u všech výskytů odstranili backslash.
Naštěstí jsem do seznamu literatury omylem připsal další článek, který
nikde v textu nebyl zmíněn, čehož si všiml recenzent. Při téhle opravě
jsem opravil i citace, jinak by teď měl kolega nižší H-index.

> Až si budu moci být jist, že můj zdrojový soubor v utf-8 dorazí na místo v
> utf-8, budu samozřejmě i v těchto případech používat s radostí utf-8. Jenže
> dosavadní zkušenost je jiná. Když v analogickém případě vydavatel vyžaduje
> pouze zdroj ve Wordu, pak místo českých znaků bude v sazbě s
> pravděpodobností hraničící s jistotou něco úplně jiného. A to prý Word
> používá Unicode (utf-16?)!

A který Word? Ten, který má redaktor odpovědný za recenze, ten, který
má redaktor odpovědný za korektury, nebo ten, který má redaktor
odpovědný za předání podkladů do tisku? Už se mi stalo, že při
korekturách bylo vše dobře, ale ve finální verzi to bylo zmršeno. A
teď příšerně zmršil Elsevier celé jedno číslo Procedia Engineering.

> S pozdravem,
>
> Luboš Kloc

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/