[cstex] srovani OPmac s dalsimi baliky

Procházka Lukáš LPr at pontex.cz
Sun Nov 25 11:24:14 CET 2012

Zdarvím v konfeře,

doplnil bych ke ConTeXtu - z pozice uživatele spíše standardních technicko-textových úloh s poznámkou, že programovací elementy - pokud potřebuji - provádím tak z 80 % v Lua, zbylých 20 % - elementarity - v makrojazyku TeXu.

On Fri, 23 Nov 2012 16:12:03 +0100, Petr Olsak <petr at olsak.net> wrote:

> [...]
> q) cite 1,2,3 -> 1-3         +          -         nevim      asi ano
> r) podpora bibTeXu           +          +           +        nevím
> s) predgenerovane bbl        +          -           -        ?
> t) AMS math, ruzne velke     +          -         ext.balik  asi ano
> u) okraje                    +     ne double pg     +        +
> v) sipkove diagramy          -          +         ext.balik  +
> w) prehlednost zdrojaku     ano       jak kdy       ne       3)
> x) velikost kodu           47 kb      190 kb      1.45 M     38 MB 4)

1) Několik druhů.

V ConTeXtu lze dělat i takové "speciality", jako různé podbarvení buněk, kulaté rohy, tabulky s opakujícími se hlavičkami/patičkami na každou stránku apod.

2) Hodně druhů - přizpůsobitelné - např. poznámky vedle sebe a ne pod sebou.

3) Pro běžného uživatele asi nečitelné.

Stav je asi následující:

	Hans Hagen - hlavní autor téměř všech makrobalíčků (v TeXu nebo Lua), tvořících ConTeXt, a většiny dokumentace 5) (která je určena k tisku nebo prezentacím)
	Taco Hoekwater - asi vývojář hlavně LuaTeXu (např. řeší integraci MP v (Con?)TeX(t)u) - je ale rovněž (spolu)autorem řady článků a dokumentace ke ConTeXtu
	Wolfgang Schuster - autor řady rozšíření (říká se jim "moduly") ke ConTeXtu; mj. dokáže Hansovy zdrojáky číst, příp. nalézat a opravovat v nich chyby
	Aditya Mahajan - vývojář?/tester? matematických modulů/sazby
	Alan Braslau - (spolu?)vývojář sazby chemie
	John Haltiwanger - formát markdown pro ConTeXt

	a asi další, které si teď nevybavuji.

Zdrojáky jsou ovšem velmi přehledné, doplněny poznámkami, a pro dobrého znalce TeXu (možná nutno i ConTeXtu) čitelné a rozšířitelné.

4) Kompletnní instalace (tzv. "ConTeXt Suite") dává cca 300 MB - ta ovšem obsahuje i celý LuaTeX, fonty a pracovní "cache", který se sestaví vždy po instalaci/aktualizaci ConTeXtu.

5) Většina dokumentace k příkazům (a asi první místo, kde hledat, protože bývá nejaktuálnější) je internetová wiki-dokumentace (http://wiki.contextgarden.net), do které přispívají (dobrovolně) všichni uživatelé (obyčejně: má-li někdo nějaký problém, který je zodpovězen v mailing listu, závěr nějak zformuluje a přidá do wiki).

Krom toho bych zmínil nativní (tj. bez externích balíčků) dovednosti ConTeXtu:

- export do XML
- tagged pdf (někde prý vyžadováno)
- integrace MP (MetaPost - grafika; nevím - možná to umí TeX obecně)
- sazba chemie

"Přizpůsobování" elementů v ConTeXtu (např. hlaviček, nadpisů apod.) se nedělá předefinováním příslušného příkazu (jak OPmac), ale použitím příslušného zabudovaného příkazu \setupheader, \setupsection, \setup<něco>.

Zdravím

Lukáš

> je zrejme, ze LaTeX ve stavu sveho nekonecneho cekani na verzi LaTeX 3
> jeste nejakou dobu zustane a prezije, protoze (jak bylo spravne
> poznamenano) LaTeXove formatovani vyzaduji redakce odbornych casopisu.
> V tomto hledisku nelze nikdy LaTeX prekonat.

Možná, že doba pokročí a redakce budou vyžadovat XML s obsahem s tím, že tiskovou sestavu si vytvoří XSLT šablonou.

V tom může být užitečný ConTeXt, jenž paralelní XML export nativně podporuje.

Zdravím

Lukáš