[cstex] OPmac -- makra pro (cs)plain, prvni verejna verze

Procházka Lukáš Ing. - Pontex s. r. o. LPr at pontex.cz
Wed Nov 21 11:15:26 CET 2012

Zdravím v konferenci,

děkuji panu Olšákovi za čas věnovaný makro balíčku OPmac.

Než jsem přešel ke ConTeXtu, pracoval jsem s LaTeXem, jelikož práce v čistém TeXu byla sice zajímavá, ale velmi časově náročná; zejména ke skutečnosti, že umění či zkušenost programování v jakémkoli jiném "tradičním" jazyku je pro psaní maker v TeXu téměř nevyužitelná - programovat v TeXu znamená naučit se úplně jinak myslet.

Napsat program (dokument) v TeXu vs. {Con|La}Tex(t)u bych přirovnal psaní aplikace v Assebleru vs. C{++|#}.

Velmi bych vyzdvihl jednu skutečnost - makrobalíček pana Olšáka je výborně dokumentován a představuje výbornou učební pomůcku pro ty, kteří chtějí pochopit, jak makrajazyk TeXu funguje.

Makra v OPmac se vyskytující jsou totiž velmi názorná, detailně vysvětlená! a (nejen začínající) uživatel teprve na takovém souboru praktických ukázek (= jednotlivých makropříkazech) může pochopit a pozorovat, jak makrojazyk TeXu funguje.

Je to přesně ten prvek, který TeXu chyběl - elementární makra používající vlstnosti/záludnosti/eleganci TeXu s dokumentací; samostatná makra, které finálně vytvoří ucelený balíček.

(Osobně - primitivy \expandafter, \futurelet, \afterassignment apod. zaslouží ukázky nějakého praktického použití; možná více, než je v TBN; studujme tedy OPmac.)

O "návratu ke kořenům" se zřejmě nedá hovořit jednoznačně - část uživatelů bude tendovat k nějakému "makrosystému", s jehož pomocí snadno dosáhne "všeho možného, nač si vzpomene" - grafika, interaktivní tlačítka, grafy v okrajích, metapost grafika na stránkách a kolem textů, hladiny, tagged pdf, bookmarky, export do XML...

A jiná část uživatelů (a dílem se mohou prolínat s tou první) se bude zajímat o to, jak *TeX funguje - prostě z principu - a pokud na to bude čas. Pro tuto skupinu má - myslím si - OPmac pana Olšáka obrovskou hodnotu.

Zdravím,

Lukáš

--
Ing. Lukáš Procházka [mailto:LPr at pontex.cz]