[cstex] Podpora Comenia fontov v TeXu

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Mon Nov 12 17:14:38 CET 2012

2012/11/8  <fabry.tomas at gmail.com>:
> [...]
>
> Na výrobu metrík plánujem použiť otftotfm. Myslíte, že je to dobrá voľba alebo by som mal postupovať inak? Neplánujem urobiť podporu, ktorá by sa možnosťami vyrovnala možnostiam OpenType, skôr podporíme len niekoľko bežne používaných variantov.

Protože nikdo neodpověděl, pokusím se nastínit, co je vlastně třeba
udělat. Já sám jsem nikdy otftotfm nepoužil, takže nevím, zda je to
dobrá metoda a zda je k dispozici něco jiného. Metrika je první věc,
kterou TeX potřebuje. Metrika musí být dostupná v kódování, v němž
(La)TeX pracuje. CSLaTeX bude v nejbližších dnech prohlášen za
zastaralý a nepodporovaný, ale csplain se stále používá. Pro csplain
tedy musí být metrika v kódování XL2, což je nadmnožina IL2, pro LaTeX
je nutná metrika v kódování T1. Pokud by měly být podporovány další
jazyky kromě češtiny a slovenštiny, mohou být vyžadovány metriky v
dalších kódováních. Tím je vyřešen jeden konec. Na druhé straně je
nutno ten font fyzicky načíst. Bohužel pdftex, dvips ani dvipdfm
nedovedou načíst OpenType, bude nutno font překonvertovat na Type1
(povoluje licence fontu takovou konverzi?). Není nutno mít cpeciální
PFB pro každé kódování, stačí mít jeden font a kódování měnit při
načítání fontu použitím vhodného kódovacího vektoru. Tyto kódovací
vektory již pro všechna kódování existují, pokud znaky ve fontu
používají standardní jména. dále je nutno vytvořit mapovací soubory,
kde je TeXovému jménu (jménu TFM souboru) přiřazeno PS jméno, encoding
vector a jméno PFB. Pro LaTeX je nutno ještě navíc vyrobit soubory
*.fd pro mapování maker \bfseries, \itshape atd. na jména TFM souborů.
Klíčová je tedy otázka, zda konverzí na Type1 neporušíte licenci fontu
a zda takový font budete smět distribuovat.

> --TF

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/