[cstex] pismeno \v{R} v LM fontech

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Thu Nov 8 17:24:54 CET 2012

Dne 8. listopadu 2012 17:04 Petr Sojka <sojka at fi.muni.cz> napsal(a):
> [...]
> umístění a velikost akcentů byly v různých rozšířeních
> CM odlišné). Pro osobní probrání a tlumočení
> připomínek jsem v roce 2005 pozval autory LM fontů
> do Brna, a Boguslav Jackowski měl na VH CSTUGu
> zvanou přednášku LATIN MODERN FONTS AT ELEVENTH HOUR
> (viz http://www.cstug.cz/aktivity/2005/051126vhinfo.txt).
> Dnes už možná bude po dvanácté, ale když návrh
> dobře zargumentujete (nezmění metriku, Ř jiné jazyky
> asi nepoužívají a renomovaní designéři písem používají
> umístění jaké navrhujete), mohou Poláci vzhledem k dobrým
> vztahům (CSTUG projekt LM podporoval i finančně)

Pokud se nemýlím, Ř používá jen čeština a lužická srbština. Změna by
tedy nemusela nikomu vadit, množina lidí, kteří používají TeX pro
lužickou srbštinu, asi nebude velká.

Aby požadavek na opravu měl nějakou šanci na úspěch, musí být podložen
dobrým testem a dobrými argumenty. Bogusław Jackowski původně nebyl
moc ochotný ke změnám. Pomohlo jednak to, že byl pozván do Brna na
přednášku. Karel Píška dodal své srovnávací testy, já jsem dodal test
použití na reálném textu, z čehož pak BJ usoudil, že máme pravdu.
Cílem však nikdy nebylo vytvoření kresby identické s CSfonty, ale
kresby znaků musí být typograficky dobré pro všechny jazyky
používající latinku. Problémem byl kroužek, protože v severských
jazycích se používá å. Já jsem dodatečně poslal naskenované ukázky z
několika dánských knih a časopisů, abych ukázal, že český kroužek se
dá použít i v severských jazycích.

CSTUG nemá oficiálního zástupce pro fonty. Veškeré činnosti dělají
dobrovolníci, někdy dlouhodobě, někdy třeba jen jeden projekt. Pokud
budete ochoten stát se dobrovolníkem na Ř v LM fontech, můžete s
podporou CSTUGu počítat.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/