[cstex] dotaz: vadne metriky 8t

Petr Olsak petr at olsak.net
Wed Nov 7 18:59:32 CET 2012

Vážení,

když jsem v poslední době experimentoval s UTF-8 kódovaným CSplainem,
přirozeně jsem zkoušel též natáhnout T1 kódované fonty s metrikami *8t. A
k mému velkému překvapení zjišťuji, že jsou všechny tyto metriky v TeXlive
distribuci špatné. Nejen všechny fonty Adobe 35, ale spousty dalších fontů
(skoro pět stovek metrik) jsou vygenerovány do kódování 8t programem
fontinst, který má špatně konfigurován znak ť, ď a ľ. Jak hrozně to vypadá
je vidět na přiloženém obrázku v příloze, kde je předveden font Times.
Vedle metriky 8z (na kterou jsem byl léta zvyklý) jsem si zkusil metriku
8t a ejhle, je to nepoužitelné.

V konfiguraci fontinst je jednoduše znak tcaron (a jemu podobné) vyřešen
naivně tak, že je do sazby vloženo t a za ním apostrof bez jakéhokoli
vyrovnání a korekce. Pak se není čemu divit, že to tak příšerně dopadlo.

Mám tedy dvě otázky:

1. Používá někdo z vás *8t metriky? Pokud ano, proč vám ta chyba nevadí?

2. Na koho se obrátit, aby opravil chybu v konfiguraci fontinst a
    přegeneroval veškeré 8t metriky v TeXových distribucích? Bude to vůbec
    možné? Tohle asi mnoho let používají skoro všichni TeXisté v zahraničí
    a zřejmě se jim nebude líbit, když někdo přegeneruje jejich metriky.

Zdravím

Petr Olšák