[cstex] annonce: novy CSplain a CSpsfonts

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Thu Nov 1 12:22:30 CET 2012

Dobré dopoledne,

podíval jsem se na stránky a v první řadě potvrzuji, že teď už jsou i
na mém počítači naformátovány správně.

1. ad encTeX: těší mě revize ohledně "UTF-8 corrupted". V této
souvislosti mám jeden dotaz. Používám (mimo jiné) babelizovaný LaTeX,
kdy konverzi z UTF-8 do T1 provádím encTeXem. Problém je v tom, že
dostávám zdrojáky od neTeXistů exportované jako prostý text, kde
převedu CRLF na LF, zkonvertuju programem iconv z CP1250 na UTF8 a pak
edituju. Přitom se tam ale líhne znak, který vypadá skoro jako
apostrof, ale LaTeX z něj vyrobí podivný paznak. Posledním takovým
výskytem bylo jméno d'Elvert. Chtěl jsem připsat další pravidlo pro
encTeX, ale skončilo to vždycky chybou "invalid utf-8". Jsem ochotem
připustit, že chybu dělám já.

2. ad cspsfont: idea, že by fonty měl vložit až RIP, se mi moc nelíbí.
Samozřejmě vím, že podle specifikace má ty základní fonty mít každý
RIP a mají být identické, ale ze zkušenosti vím, že tuto specifikaci
nedodržuje ani Adobe. Navíc v kódovacím vektoru se ď jmenuje dcaron,
ale v PS se jmenuje (pokud si to pamatuju dobře) dquote. Viděl jsem
font Times Roman, kde byly oba znaky a se jménem dcaron byl uveden
znak, který vypadal jako to ošklivé písmeno napsané na starém
mechanickém psacím stroji. Myslím si, že jméno dcaron nějak souvisí s
programem a2ac, ale moje paměť je už otupena a možná si to myslím
špatně. vím, že když se programem afm2tfm dělají nepravé kapitálky,
pak je nutné, aby se písmeno jmenovalo dcaron. Nevložení fontů tedy
může mít katastrofické následky (naštěstí tehdy po mě nechtěli
zaplatit, když Times Roman v osvitce byl jiný a měl jiné metriky než
Times Roman, s nímž počítal LaTeX v teTeXu). V některých tiskárnách a
DTP studiích takový soubor buď nepřijmou vůbec, nebo až po dlouhém
přemlouvání a po potvrzení, že se zákazník vzdává práva na reklamaci,
pokud na výstupu bude jiný font, než zákazník čekal.

Program updmap zapíná/vypíná vkládání základních fontů pomocí přepínačů:

Explanation of the OPTION names for --showoptions, --showoption, --setoption:

  dvipsPreferOutline    true|false  (default true)
    Whether dvips uses bitmaps or outlines, when both are available.
  dvipsDownloadBase35   true|false  (default true)
    Whether dvips includes the standard 35 PostScript fonts in its output.
  pdftexDownloadBase14  true|false   (default true)
    Whether pdftex includes the standard 14 PDF fonts in its output.

Líbilo by se mi, kdyby cspsfont poslouchal stejné přepínače, takže
uživatel by se mohl rozhodnout, zda chce fonty vložit, nebo ne.
Dokonce je možno nastavit, zda se mají použít originální fonty od
Adobe, nebo od URW, viz tento přepínač:

  LW35                  URWkb|URW|ADOBEkb|ADOBE  (default URWkb)
    Adapt the font and file names of the standard 35 PostScript fonts.
    URWkb    URW fonts with "berry" filenames    (e.g. uhvbo8ac.pfb)
    URW      URW fonts with "vendor" filenames   (e.g. n019064l.pfb)
    ADOBEkb  Adobe fonts with "berry" filenames  (e.g. phvbo8an.pfb)
    ADOBE    Adobe fonts with "vendor" filenames (e.g. hvnbo___.pfb)

Zatím nevím přesně, jak je to v updmap zařízeno, ale zkusím to
zjistit. Vím jen, že existují obě tabulky se jmény *-nd.map a
*-dl.map, ale kdy a jak se přepínají, to zatím nevím. Možná se dělá
symlink, ve Windows kopie.

Vůbec netuším, jak je to řešeno v MiKTeXu a jako neuživatel Windows to
ani nemohu testovat.

Dne 31. října 2012 14:38 Petr Olsak <petr at olsak.net> napsal(a):

> Vážení TeXový kolegové,
>
> na základě svého předsevzetí jsem vytvořil nové verze balíčků csplain.tar.gz
> a cspsfonts.tar.gz a ještě mírně modifikovanou verzi balíčku cslatex.tar.gz.
> Kromě toho jsem udělal novou www stránku pro CSTeX, ze které je možno
> uvedené balíčky stáhnout:
>
>    http://petr.olsak.net/cstex-new.html
>
> Nové balíčky jsou označeny zatím slovem ,,alpha`` a prosím vás o jejich
> testování. Na uvedené www stránce v kapitole druhé je patrno, že jsem se
> posledních 14 dní neflákal. Jsou tam popsány všechny změny, které jsem v
> [...]

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/