[cstex] Media9

Peta T petaemail at seznam.cz
Wed May 2 20:33:52 CEST 2012

Dobrý den,
již nějakou dobu se zajímám o možnost integrace zvuku nebo videa do
PDF
souboru pomocí LaTeXu. Mé poznání dospělo k tomu, že prohlížeče do
verze 9
umí otevírat dokumenty, které mají sice přilinkovaný nějaký soubor se
zvukem nebo s videem, ale k přehrávání používají přehrávače operačního
systému.
Je ještě potřeba rozlišit mezi přehrátí externím přehrávačem v okně
externího přehrávače a externím přehrávačem na stránce v dokumentu.
Při
použití na stránce v dokumentu požívá Adobe Reader jakési pluginy,
které
mají poněkud zvláštní názvy jako
AAPL_QuickTime
MACR_FlashPlayer
RNWK_RealPlayer
MSFT_WindowsMediaPlayer
ADBE_MCI
V tom je ta potíž, protože není jasné, který je zrovna nainstalovaný
(musí být
instalovány příslušné aplikace),
kromě toho posledního. Pokud spoléháte na to že dokumnet bude
provozovaný
pouze na Windows bude patrně vždycky, protože Reader přehrává přímo na
zřízení MCI je třeba se ale smířit s tím že neumí přehrát kdejaký
formát.

Pokud ovšem je potřeba používat dokument na i na Linuxu nastává
problém,
protože jediné zařízení které Reader pro Linux podporuje je
RNWK_RealPlayer.
Bohužel se mi nepodařilo ani pod Windows ani pod Linuxem udělat
dokument,
který by šel přehrát víc než jedenkrát (podruhé až po restartu
systému).
Toto všechno nabízí balík movie15.sty

Nedávno byl vydán nový balík media9.sty tento je zaměřen na prohlížeč
verze 9 a vyžší, ten totiž umožňuje přilinkovat flash komponenty.
Po bližším zkoumání mě ovšem překvapilo, že ani přiložený návod
media9.pdf nelze zobrazi v Linuxu. Pak jsem se, ale dočetl že Adobe
přestala tuto možnost pdporovat od verze 9.4.2. Ve vrzi 9.4.1 flash
funguje tato verze je ke ztažení zde:

ftp://ftp.adobe.com/pub/adobe/reader/unix/9.x/9.4.1/enu/AdbeRdr9.4.1-1_i386linux_enu.deb

Tím vším se ovšem celá problematika ještě trošičku komplikuje a
zároveň
nabízí nové možnosti, protože flash jako takový může obsahovat
ledacos.
např. zvuk, video, nebo třeba i nějakou aplikaci nebo hru.
V příkladech v návodu media9.pdf jsou ukázky s přehrávači APlayer a
VPlayer. Tyto přehrávače nefungují pod systémem Linux.
Při použití vlastních Flash souborů se zvukem nebo s videem vše
fungovalo.
Je třeba ovšem mít na paměti, že nestačí jen převést zvukový soubor do
SWF souboru, ale na SWF "aplet" - musí umět reagovat na klikání jinak
ho
Reader provede pouze jednou a pak až při opětovném načtení stránky.

Není mi ale jasné jak je to s tou přenositelností měl jsem zato, že
takto
přilinkované soubory flash jsou přehrávány přímo Adobe Readerem, pak
se
ale stala taková věc že po nějaké době co jsem již měl více méně
funkční
dokumenty s Flashem mě vyzval reader k instalaci Adobe Flashplayeru
(plugin pro Firefox). To se stalo pod Windows v Linuxu ne.

Zkoušel někdo něco podobného?

Děkuji
PT