[cstex] Den v Brne

Petr Olsak petr at olsak.net
Sun Dec 2 16:29:52 CET 2012

Vážení,

chtěl bych se dodatecně omluvit tomu mladému člověkovi, který v dikusi
k mé přednášce navrhoval vyzkoušet urychlit ten LaTeX tím, že přesměruji
log do /dev/null. Byl jsem nějaký podrážděný a tudíž neadekvátně nevrlý.
Pokud někdo z vás ví, kdo to byl, dejte mi vědět, omluvím se mu osobně.

Byl jsem bohužel v nepříliš pohodovém duševním rozpoložení: nevyspalý, v
Brně jsem lítal jak čamrda od jednoho nefungujícího automatu na lískty MHD
ke druhému, byl jsem sevřen do časových kleští, když předseda CSTUG
oznámil, že nepřichází v úvahu posunout Wagnerovu přednášku, byl jsem
odměněn mlčením a přezíráním, když jsem na obědě výbor CSTUGu upozornil,
že stránky CSTUGu dělají TeXistům ostudu. Za této situace se mi přednášelo
opravdu těžce.

Obsahem mé přednášky bylo zásadní sdělení, že IT ve jménu lenosti a často
též *neschopnosti* programátorů jsou zavaleny softwarem, který dělá čím
dál tím více miliardy zcela zbytečných věcí. A že tento přístup spěje
jednoznačně dříve nebo později do záhuby. Přitom řešení, které jsem v
diskusi k mé přednášce vyslechl, bylo poslat log do /dev/null, koupit
rychlejší disk, rychlejší počítač. Mrzí mě, že jsem byl naprosto
nepochopen. Pochopil mě aspoň někdo? Je aspoň někdo naladěn na stejnou
vlnu?

Měl jsem být připraven na obvyklé reakce TeXistů, kteří se často rádi a
neskutečně dlouho vrtají v prkotinách (jak velká má být mezera mezi
uvozovkou a písmenem) a neradi se zapojují do věcí zásadnějšího kalibru.
Měl jsem tedy počítat s tím, že diskuse nebude vedena na téma, jak se dá
nabídnutý software (csplain+OPmac) využít, jak mu pomoci k lepšímu šíření,
zda by si zaloužil od CSTUGu podobnou podporu jako TeXgyre nebo MPlib, jak
vysvětlit a prosadit filosofii o jednoduchosti. LaTeXisté bohužel dlouho
zabarikádovaní a zavalení svými LaTeXovými balíčky (do kterých, když se
podívám, je mi smutno) uváděli, že plain je příliš složitý, uživatel si
žádá snadné řešení. Právě naopak! LaTeX je zbytečně složitý a plainTeX je
jednoduchý.

Po skončení přednášek jsem utratil cca dvě hodiny svého času jen k tomu
abych vyčkal, až se na valné hromadě CSTUGu dostanou k bodu ,,různé`` a
znovu jsem jim připomněl, že jejich www stránky považuji za *fatální
nedostatek* odrazující nové zájemce o TeX. Že by pro český TeX udělali
nejlépe, kdy ty stránky s okamžitou platností vypnuli. Pak už jsem musel
běžet na vlak, zase nulová šance najít fungující automat na lístky MHD mě
dohnala k tomu, že jsem až na hl. nádraží s vyplazeným jazykem doběhl
pěšky, abych zjistil, že vlak má 15 minut zpoždění.

Tož tak vypadaly mé pocity z pobytu v Brně a ze setkání s vámi.

Zdravím

Petr Olšák

PS. Mé materiály k přednášce najdete v mém ftp adresáři a v podadresáři
opmac/talk-dec-2012.