[cstex] \looseness

Jan Sustek Jan.Sustek at seznam.cz
Wed Nov 23 15:20:59 CET 2011

Dobry den,

doporucuji si prohlidnout moje slajdy z lonskeho BachoTeXu
http://www1.osu.cz/~sustek/TeX/BachoTeX.pdf

Je tam ukazan vliv jednotlivych parametru na radkovy zlom. Vzdy bude pravdepodobnejsi, ze odstavec pujde natahnout, nez ze pujde stahnout. To plyne z toho, ze roztazitelnost mezery je vetsi nez jeji stazitelnost. Zhruba receno, mezeru muzete roztahnout i o nekolikanasobek zakladni sirky mezery (v nekterych programech prakticky bez omezeni), ale stahnout ji nemuzete ani o jednanasobek (to by potom nebyla mezera).

Pokud si chcete pohrat s parametry, tak zkuste zmenit \fontdimen 3 a 4 aktualniho fontu. Aby se rovnala pravdepodobnost, jak chcete, tak jsou dve moznosti. Pokud zmensite \fontdimen3, pak bude mensi pravdepodobnost, ze zafunguje kladny \looseness. Anebo muzete zvetsit \fontdimen4, ale potom budete dostavat treba i zaporne mezislovni mezery.

Poznamecka na okraj: I kdyz budou \fontdimen 3 a 4 stejne, bude vetsi pravdepodobnost, ze zafunguje kladny \looseness, nez ze zafunguje zaporny. Je to z duvodu, ze mezera se muze roztahnout i nad "povolene" roztazeni, ale stahnout pod "povolene" stazeni se nemuze.

Prijemne TeXovani preje
Jan Sustek