[cstex] RGB/rgb reprezentace barev, metapost

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Wed Nov 16 13:09:55 CET 2011

Dne 16. listopadu 2011 11:30 marek pomp <marek.pomp at gmail.com> napsal(a):
> Pěkný den,
>
> zajímalo by mně jestli existuje nějaký standardní postup při převodu
> barev z RGB (reprezentace 0-255) do rgb (reprezentace 0-1).
> (Konkrétně jde o to jak zapsat pojmenované barvy podle standardu X11 v
> Metapostu.)
>
> Například Red2 RGB (238,0,0) bych měl v Metapostu reprezentovat jako
> (238/255 ,0,0), nebo (0.933,0,0) viz např.
> http://www.perbang.dk/rgb/EE0000/ nebo třeba (0.932,0,0) jako to dělá
> balík xcolor?
>
> Je jasné, že lidskému oku to je jedno, ale jak se na to tváří tisková zařízení?

Tiskové zařízení potřebuje CMYK. Převod RGB->CMYK je nelineární a dělá
se pomocí ICC profilů. Musíte zvolit ICC profil pro ten z prostorů
RGB, v němž je vstup, a ten CMYKový ICC, který odpovídá tiskovému
zařízení (tedy typu použitých barev) a typu papíru, na který se bude
tisknout. A pak potřebujete software, který tu konverzi provede, mohu
doporučit např. LCMS.

Domácí barevné tiskárny to dělají jinak. V ovladači je natvrdo
zadrátovaná konverze z "nějakého RGB" na "nějaký CMYK". Do ovladače
(alespoň tedy windowsového) lze nainstalovat ICC profil, který
konvertuje z toho RGB prostoru, který používáte, do "nějakého RGB",
který očekává ten zadrátovaný konvertor v ovladači.

> Díky za případnou odpověď
> Marek

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/