[cstex] Upoutávka: Lua

Pavel Striz striz at fame.utb.cz
Wed Nov 9 00:05:04 CET 2011

Dobrý večer,

kolegové v Ostravě připravili konferenci TeXperience 2012!!! (viz termín Ostrava!!!) stránky na facebooku, ochutnávka je na:

http://www.facebook.com/pages/TeXperience-2012/137464329680384

Zde se dá již nyní dočíst, že Jarda Hajtmar připravuje přednášku k Lua(TeXu). Pokud jste s TeXem již víc zápasili, tak problémy bývaly s čísly s mnoha desetinnými místy, viz např. úvod článku

http://wiki.contextgarden.net/Programming_in_LuaTeX

LuaTeX směle řeší.

Při výpočtech (bridž, šachy, go, ...) však narazíte na potřebu práce s velkými čísly. Např. v Pythonu/Sage vám bude stačit zapsat 2^5000, tak jinde potřebujete zapsat víc. V hrůze jsem zjistil, že mi Lua Live Demo

http://www.lua.org/cgi-bin/demo

vyhodil následující,

při print(2^5) správných 32,

při print(2^500) zkrácený tvar 3.2733906078961e+150,

a při print(2^5000) symbolické inf.

To nebyla dobrá zpráva. V duchu toho, že ve virtuálním světě je téměř vše možné, jsem hledal řešení.

Kdo má chuť si zakompilovat, tak je zde knihovna lbc,

http://penlight.luaforge.net/packages/lbc.html

Ještě snazší cestu nabízí knihovna luabignum, kde jsou přímo lua soubory k načtení.

http://oss.digirati.com.br/luabignum/

Pokud vás zajímá výsledek 2^5000, nechť nahlédne (muj.lua, sazba.tex),

http://striz9.fame.utb.cz/tex/BigNum/BigNum-pps.rar

Kdo chce nahlédnout na numerický výsledek rychloexperimentu hned, viz

http://striz9.fame.utb.cz/tex/BigNum/sazba.pdf

Máte-li TeX Live 2011, máte možnost si taktéž přeLuaLaTeXovat...

LuaTeXování vstříc a zdraví PS