[cstex] Varphi v souboru s fonty

marek pomp marek.pomp at gmail.com
Mon Jun 6 12:08:24 CEST 2011

Pěkný den,
drobný návod jak zodpovědět otázku:
"Jak získat ve kterém fontu je daný znak?"
Kombinujte \show a \fontname\font (viz TBN) asi takto (není to automat
ale ruční práce, lepší řešení určitě existují).

Příklad 1)  Textový font (v latexu) při \usepackage{marvosym},
zajímá nás znak \EUR.

\show\EUR dává v logu (na výstupu v terminálu) odpověď
    > \EUR=\long macro:
    ->\mvchr {164}.
Tedy bude to znak DEC 164 (OCT  '244, HEX "A4 ) z nějakého fontu.

\show\mvchr dává odpověď:
    #1->{\mvs \char #1}.

a) Můžeme testovat co je \mvs:
\show\mvs
    > \mvs=\long macro:
    ->\fontfamily {mvs}\fontencoding {U}\fontseries {m}\fontshape
{n}\selectfont .

a teď prohlédneme soubor umvs.fd pro příslušné další parametry fontu,

b) Nebo zkusíme
\mvs  \xdef\FontJe{\fontname\font} \show\FontJe
 nám dá na komzole:
     > \FontJe=macro:
    ->umvs.

hledaný font je uvms  + přípona.

Příklad 2)
matematický font v latexu při \usepackage{txfonts},
zajímá nás \varphi.

\show\varphi
    > \varphi=\mathchar"127.

Je to tedy znak třídy 0 z rodiny 1 na pozici HEX "27.

$\the\textfont1 \xdef\FontJe{\fontname\font }$ \show\FontJe
     \FontJe=macro:
    ->txmi

Font je txmi + přípona.

Můžeme se přesvědčit, v konzoli zadáme: pdftex testfont, odpovíme:
txmi a \table\end a prohlédneme: xpdf testfont.pdf.

Pěkný den
m.p.