[cstex] Synchronizacia obrazkov a textu

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Wed Jan 27 12:06:56 CET 2010

2010/1/27 Michal Zarnay <zarnay at frdsa.fri.uniza.sk>:
> Dobry den.

> Nadviazem na diskusiu o mnozstve obrazkov pribuznym problemom.

Jak jsem již psal, LaTeXové třídy jsou nastaveny na případ, kdy se v
dokumentu nepříliš často vyskytují plovoucí objekty malých rozměrů.
Pokud obsahuje dokument plovoucí objekty větších rozměrů, je nutno
předefinovat \topfraction, \bottomfraction a \textfraction, jak jsem
psal nedávno. Pokud se vyskytuje velké množství malých plovoucích
objektů, může být důležité zvětšení hodnot \topnumber a \bottomnumber
(jsou to makra, ne countery). Použití \\ v \caption způsobuje problémy
u starších verzí LaTeXu, kdy \\ nebylo robustní (ale tohle se změnilo
už dávno).

Mimochodem, prostředí figure se tak jmenuje proto, že je určeno pro
obrázky, což ale neznamená, že musí obsahovat malůvku a nic jiného.
Pro LaTeX to v zásadě znamená, že při zápisu \caption se použije jméno
\figurename a čítač \thefigure a nadpis se objeví v \listoffigures.
Můžete si tedy k obrázku připsat mimo \caption libovolný text, můžete
ho vložit do \parboxu, který umístíte někam pomocí prostředí picture,
apod.

A pokud potřebujete skutečně synchronizované umístění obrázku a
vysvětlujícího textu, pak je možná jednodušší vkládat natvrdo nové
stránky pomocí \clearpage. Musíte si rozhodnout, co přesně
potřebujete, a pak vybrat řešení.

--
Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/