[cstex] Razeni, rejstriky - prosba o testovani

Pavel Striz striz at fame.utb.cz
Wed Apr 14 09:15:39 CEST 2010

> Zaroven jsem se vsak
> rozhodl, ze u prilezitosti teto nove verze sveho balicku nebudu
> usilovat o otisteni clanku ve Zpravodaji, ponevadz redakce Zpravodaje
> v soucasne dobe sleduje jine zajmy, nez jsou zajmy tech, kteri jako ja
> texuji z lasky k TeXu.

Dobre rano.

Vy se mate! Tedy ja nemit podporu ustavniho reditele a dekanky, tak si v TeXu/Metapostu ani neskrtnu pres jine pracovni povinnosti.

To je poznamka na me/nase rozvojove snahy Zpravodaje, ktera se snazi zajistit dostatek cteni clenske zakladne, at uz akad. pracovnikum, konickarum TeXu, zamestnancum firem, a potazmo, Plain, LaTeX, ConTeXt i LuaTeXistum.

Velmi peclive jsem se panu Brezinovi snazil vysvetlit, ze kriticky nedostatek clanku od konce roku 2008 nas zahnal do uzkych, kdy doslo k hraniceni s existenci Zpravodaje samotneho. Psani clanku "jen z lasky" ve skutecnosti vsak znamena to, ze cekaci doba na prumerny clanek je rok a pul az dva, pokud vubec dorazi, a planovani je zhola nemozne.

Proto jsem se snazil/snazime se rozvinout vsechny sily, aby Zpravodaj nadale existoval. Jako akademicky pracovnik jsem se mj. snazil o motivaci autoru timto smerem. Coz zahrnulo ne vzdy vitane pridani clankovych standardu a posun Zpravodaje na pricce hodnocenych casopisu. Nemohu za to, ze to nevoni 100 % clenske zakladny.

Jak jsme nove zjistili, a to jsem stihl panu Brezinovi napsat, tak formalni deleni prispevku na clanky (articles) a zpravy (reports) dalo nadhernou moznost, jak napr. uplne obejit a vypustit clankove standardy a do jiste miry i jednotny vzhled vybranych clanku, kdyz uz to autorovi vadi.

Sice by nad takovou zkratkou clovek dvakrat radosti neskakal, ale lze toho vyuzit a dava to plnou moc nad clankem autorovi. Navic redakce nepotrebuje zdrojove kody clanku, staci nam dodavka PDF, kdy se clanek upravi jen o cisla stranek (odriznutim v PDF), pokud je to mozne a nejsou-li v clanku krizove odkazy. A pokud tam krizove odkazy jsou, tak i pote redakce muze dodat startovaci cislo stranky s ohledem na aktualni seskladani cisla. Neni to jen volba autorum, nekdy je to nutnost. Napriklad u clanku o PTeXu by nedodani primo PDF znamenalo velkou radu dodatecnych instalaci a zaplat.

A i takova drobnost jako je e-mail ci postovni adresa vsech autoru se krasne nenucene resi dodavkou kontaktu na redakci.

Mj. nekdy si zkuste lasku k (Plain) TeXu prenest na studenty. Zas takova sranda to neni, kdyz nastoupivsi studenti nevi nic o HTML, o existenci TeXu vubec, u kombinovanych studentu je obcas problem nad elementy jako je rozpakovani souboru, pojmy jako rastrova a vektorova grafika atd. Ja jsem s vyukou zacal relativne nedavno, nezavidel jsem to panu Olsakovi, kdyz jsem cetl, ze to na CVUT vzdal. Malem jsem to take zabalil, kdyz mi vcera studenti rikali o problemech s instalaci TeX Live, ted v 10. tydnu semestru, kdy to meli mit hotove v tydnu prvnim. Toz to k realite.

Clanky pana Breziny i nadale vitame, pokud komunikace a kritika bude v mezich slusneho lidskeho jednani. Rozhodne neotisteni bude na skodu veci, neb se pomalu pytlikuje preklad podkladu ke Xindy, coz by byl nadherny podpurny podklad takoveho clanku, a navic je mozne, ze ConTeXt na to pujde svou cestou a jakekoliv inspirace by lide jako Hans Hagen a dalsi konickari uvitali.

Zdravi vsechny PS