[cstex] Pravidla pre diplomky

Josef josef at polach.org
Wed Sep 16 21:51:59 CEST 2009

Richard Balogh napsal(a):
> obsahuju nejednu hlupost, ale asi najvacsia je pouzitie pisma typu
> Arial. Studenti sa toho "pre istotu" drzia, tak by som rad nejako
> zmenil tie "pravidla". Lenze ja som mala kapacita, potreboval by som
> sa zastitit nejakou knihou. Kdesi v pamati sa mi vynara, ze v niektorej
> knizke sa pisalo o tom, ako patky pomahaju vytvarat vertikalne linky,
> ktore ulahcuju citanie, ale neviem to teraz nikde najst...

Je mi to velmi pove(domé, ale nemohu to najít

> Vseobecnejsia otazka: existuje nejaka knizka, v ktorej by boli zakladne
> typograficke pravidla popisane aj pre uzivatelov WYSIWIG programov typu
> Word, OpenOffice a pod?

Koc(ic(ka, Pavel. Blažek, Filip. Praktická typografie, Computer Press.
2004. Brno.

Píše se tam o obecnostech typografie a pr(íklady jsou tam ale nejvíce ve
Quarku a InDesgnu.

Klasifikace písem je tam od s. 251, ale zmínku o tom, že antikva se lépe
c(te a lépe drží pozornost (která je mi taky odne(kud pove(domá), tady
nenacházím. Je to spíše odborný výtvarne( zame(r(ený text.

Jinak je dobrá pr(íruc(ka mého jmenovce z jihoc(eské univerzity
http://home.pf.jcu.cz/~edpo/pravidla/pravidla.pdf
a taky od p. Rybic(ky z MZLU Brno a taky Jemný úvod do poc(ítac(ové
typografie Petra Polstera pu*vodne( taky z MZLU Brno. Ta je zajímavá mj.
tím, že se ve(nuje i vyjadr(ování, stavbe( ve(t a obsahuje i r(adu užitec(ných
ve(cí jako formáty papíru, pr(evody jednotek, pravidla citování atd.

Sám jsem vysázel r(adu diplomek pro študáky nejru*zne(jších škol. Používám
dva styly. Jeden takový "obyc(ejný", decentní a druhý lehce netradic(ní,
napr(. http://is.muni.cz/th/113064/pedf_c/traktat.pdf - a k sazbe( nebyly
nikdy negativní pr(ipomínky.

Spíše je to tak, že studenti se bojí rozházet si to kvu*li typografii a
trvají na 30/60 jednostranne(, pak si dají r(íci, ale klepou se u toho a
nakonec r(eknou, že se to líbilo...

O tom už se tu ale napsalo hodne(.

Pohoda, hezký den

josef