[cstex] Report z WinXP: Pretest TeX Live 2009, LuaTeX a ConTeXt

Pavel Striz striz at fame.utb.cz
Thu Oct 22 22:36:40 CEST 2009

Dobry vecer,

diky tomu, ze je v jednani prijemny clanek o LuaTeXu se zdrojovymi kody prevazne uvnitr ConTeXtu, a redakce Zpravodaje ziskala prvni verzi clanku, tak bylo vhodne zacit testovat zdrojove kody.

Kdyz uz jsem se vrhl do Pretest TeX Live 2009 (WinXP), tak jsem to vzal jednim smahem.

Zakladem zkoumani byly stranky:
http://www.tug.org/pipermail/tex-live/2008-August/017091.html
a (i kdyz je to pro verzi 2008)
http://wiki.contextgarden.net/Running_Mark_IV

Stahl jsem si
http://ftp.cstug.cz/pub/tex/tlnet/install-tl.zip
Rozpakoval.
Spustil install-tl.bat (reaguje stejne dobre i install-tl-advanced.bat). Zaskrl jsem si instalaci pro vsechny uzivatele, ale to je prepych.
Nainstaloval jsem TeX Live 2009 bez problemu. Po pripadnem restartu (odlogovani a zalogovani) se nastavi systemova cesta a lze uz pracovat.

Luatex a lulatex je taktez pouzitelny primo; chybi ConTeXt a rozhybat Lua v nem.

V /texmf/web2c/texmf.cnf jsem nastavil:
HOMETEXMF     = C:/temp
Bylo mozne zvolit jinou cestu, ale pak se neco uklada tam, neco onde, a za chvili se clovek ztrati. Nechceme-li upravovat lua soubory (luatools.lua a mtxrun.lua) kvuli nastaveni priorit hledani cest, tak tohle je cesta nejmensiho odporu.

V /texmf/web2c/ jsem vytvoril novy soubor texmfcnf.lua s obsahem:
return { TEXMFCACHE = 'C:/temp' }
Bez tohoto kroku nas dalsi zminene prikazy vubec nepusti.

Nainstaloval jsem Ruby z
http://rubyforge.org/frs/download.php/47082/ruby186-27_rc2.exe
Zaskrl jsem obe nabizene moznosti.
Bez Ruby jsem se nehnul z mista, jak lze overit uziti .rb souboru na mnoha mistech v /bin/.

Ted uz jsem se musel odhlasit a prihlasit (nebo reboot) kvuli systemovym cestam.

Kvuli ctxtools (zjisteno z log souboru) je nutne nahrat posledni verzi LuaTeXu, verzi 0.43 a vyssi. Pretest obsahuje zatim LuaTeX beta-0.40. Nahral jsem si do
c:/texlive/2009/bin/win32/
sest souboru z:
http://minimals.contextgarden.net/current/bin/luatex/mswin/bin/

Pote nasledovala trojice prikazu:
ctxtools --update
texexec --make --all
luatools --generate

Ponevadz lze v takto nainstalovanem TeX Live dohledat napriklad ppchtex.mkiv, tak je mozne, ze neni treba dale pokracovat s instalaci (dale neoverovano):
http://pragma-ade.com/download-1.htm

V teto chvili jsem jiz cekal konec. Optimalni pocet kroku nyni netusim, ja nasledoval:
fmtutil-sys --all

Pote jsem tu trojici prikazu spustil jeste jednou.

Heureka!

Postupne lze spoustet bud
texexec --lua muj.tex
nebo
context muj.tex

Ja si pripravil sest opravdu jednoduchych souboru, ktere se spousti:
luatex jenluaplain
lualatex jenlualatex
context easy
context second
context third
context muj

Soubory a vystupni PDF naleznete ke stazeni na:
http://195.178.90.235/~malipivo/zpravodaj/testy.rar /80 kB/

Poznamka. Spisovne bychom meli ciste Lua kody psat s priponou .lua, ConTeXt zdrojaky jako .ctx. Ja hovoril nespisovne a pouzil jen .tex pripony. Zlozvyk. :-)

Vitejte ve svete LuaTeXu!

Zdravi vas Pavel Striz