[cstex] Sazba odstavcu do textovych oblasti ad. Zpravodaj 3/2009

Jan Sustek Jan.Sustek at seznam.cz
Wed Nov 18 11:43:58 CET 2009

Preji dobry den.

Aby mohly mit dolni radky oblasti ucari ve stejne vysce, tak je nutne, aby odstavce vertikalne pruzily. Protoze v textu neni zadna matematika a jine pruzne veci, tak je treba tu pruznost pridat jednotlivym radkum, napriklad nastavenim
\baselineskip=12pt plus 2pt
Potom budou jednotive oblasti zcela zaplnene a pri pohledu z dalky to nebude pusobit rusive. Na druhou stranu zase potom nebudou sedet ucari jednotlivych "vnitrnich" radku, coz muze pusobit rusive pri pohledu zblizka. Resenim by bylo nastaveni vysek oblasti na nasobek \baselineskip (zvetseny o \topskip), vhodne umisteni oblasti na stranku (opet v nasobcich \baselineskip) a zakazani pruznosti. Potom by ale stejny problem s ucarim nastal, pokud by text obsahoval vertikalni material, jehoz vyska je pruzna nebo rovna necelociselnemu nasobku \baselineskip. Navic pri nepruzne variante by bylo reseni sazby vice mene trivialni - pouziti \parshape (pripadne trochu zautomatizovane jako v TBN, strany 236-7) plus vhodne posunuti sazby.

Je treba si vybrat - bud ucari ve stejne vysce, ale pouze holy text bez pruznosti, nebo pruznost a treba display matematika, ale bez ucari ve stejne vysce.

Jsem rad, ze Vas clanek zaujal. :-)

Zdravi

Jan Sustek